چگونه عوارض پوستی ماسک های تنفسی را کاهش دهیم

متخصص پوست و موی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به عوارض پوستی ناشی از استفاده از ماسک های تنفسی، بر به کار نبردن کرم ها و محصولات آرایشی در هنگام پوشیدن ماسک تاکید نمود.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر فهیمه عبداللهی مجد اضافه کرد: در دوران همه گیری کرونا استفاده از وسایل حفاظتی برای قطع زنجیره انتقال و کاهش شیوع و بروز بیماری الزامی است اما در بعضی افراد بخصوص کادر درمان استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، شیلد و دستکش امکان دارد منجر به بروز مشکلات پوستی نظیر حساسیت، اگزمای تماسی و یا آکنه شود.
عبداللهی ماسکنه (Maskne) یا آکنه (جوش) ناشی از ماسک های تنفسی را یکی از عوارض پوستی نسبتا شایع در دوران انتشار کرونا ذکر کرد که معمولا در نواحی از صورت که در تماس با ماسک قرار دارند بروز می کند.
به گفته این متخصص پوست بیمارستان شهدای تجریش، سایش و تماس مکانیکی مداوم و طولانی مدت پوست با ماسک های تنفسی بخصوص اگر همراه گرما و تعریق باشد دلیل بروزاین آکنه ها یا جوش ها هستند. البته گاهی انسداد فولیکول های مو و رشد باکتری ها در آن قسمت هم منجر به ایجاد التهاب یا فولیکولیت و بروز جوش می شود.
استادیار دانشگاه، پوست های چرب را بیشتر مستعد آکنه دانست و تصریح کرد: استفاده از کرم های آرایشی، تماس طولانی مدت پوست صورت با ماسک تنفسی بخصوص ماسک هایی نظیر N۹۵ که محکم به صورت می چسبند سبب افزایش احتمال بروز آکنه های صورت می شوند.
عبداللهی مجد از دیگر عوارض پوستی ناشی از استفاده ماسک های تنفسی به پوسته ریزی، تحریک پذیری و قرمزی پوست اشاره نمود.
این متخصص پوست در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به سفارش های اکادمی متخصصان پوست آمریکا به ارائه راهکارهایی برای کاهش عوارض پوستی ناشی از ماسک های تنفسی پرداخت و شست و شوی روزانه صورت با یک شوینده ملایم و فاقد عطر و استفاده از مرطوب کننده مناسب قبل و بعد استفاده از ماسک را از راهکارهای موثر در این خصوص برشمرد.
وی همینطور به افراد دارای پوست چرب و مبتلا به آکنه سفارش کرد از مرطوب کننده استفاده نکنند و در صورت خشک شدن پوستشان از مرطوب کننده های فاقد چربی بهره بگیرند.
این استادیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به خشکی و ترک لبها بعنوان یکی دیگر از عوارض ناشی از ماسک های تنفسی به افراد سفارش کرد: برای پیشگیری از بروز این عارضه پیش از زدن ماسک، پس از شست و شوی صورت و پیش از خواب حتما لب ها را با وازلین چرب کنید.
عبداللهی مجد با تکیه بر استفاده نکردن از کرم ها و محصولات آرایشی در هنگام استفاده از ماسک اظهار نمود: با عنایت به این که کرم های آرایشی منجر به انسداد منافذ پوست و افزایش احتمال آکنه می شوند، تلاش کنید از این محصولات استفاده نکنید و در صورت لزوم از محصولات “غیرکومدوژن زا” که احتمال بروز آکنه به دنبال استفاده از آنها کمتر است، استفاده کنید.
او تصریح کرد که از محصولات جدیدی که امکان دارد منجر به تحریک بیشتر پوست شوند نظیر مواد لایه بردار اجتناب شود.
وی ضمن سفارش به افراد جهت استفاده از ماسک های تنفسی مناسب اضافه کرد: ماسک های پارچه ای بعد از هر بار استفاده حتما باید به خوبی شسته شوند و ماسک های یکبار مصرف هم فقط یک مرتبه استفاده شوند. البته باید توجه داشته باشید که ماسک نباید خیلی آزاد و یا خیلی محکم روی صورت قرار گیرد.
به گفته این استادیار دانشگاه بخش داخلی ماسک های پارچه ای که روی پوست قرار می گیرد نباید از جنس نایلون، پلی استر و ریون باشد چونکه سبب تحریک بیشتر پوست می شوند.
عبداللهی مجد در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استراحت ۱۵ دقیقه ای و برداشتن ماسک بعد از هر چهار ساعت استفاده مداوم از ماسک تصریح کرد و آنرا منوط به شرایطی دانست که خطر انتقال بیماری وجود نداشته باشد به صورت مثال در محیط باز و با فاصله حداقل دو متری از سایر افراد و یا زمانی که در خودرو تنها هستید.
این استادیار دانشگاه در خاتمه سخنان خود به افراد سفارش کرد درصورت ایجاد عارضه پوستی ناشی از استفاده ماسک های تنفسی و بهبود نیافتن با رعایت نکاتی که ذکر شد فرد می تواند به متخصص پوست رجوع کند.
در پاندمی کووید ۱۹ استفاده از ماسک های تنفسی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دقیق و مکرر دست ها سه اصل مهم برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری است که اکیدا به مردم دنیا سفارش می شود که باوجود کمک بسیار مفید اما امکان دارد عوارضی هم به دنبال داشته باشد که با رعایت سفارش های پزشکی قابل رفع است.

منبع:

About Author