پای تست کرونا به مطب پزشکان خانواده مازندران باز شد

فست فود باز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت که تست فوری کرونا از این پس در مطب تمامی پزشکان خانواده شهری این استان برای بیماران دارای علائم مبتلاشدن به کووید ۱۹ قابل انجام است.
دکتر قاسم اویس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: تمامی پزشکان خانواده شهری مازندران می توانند با دریافت کیت های تست فوری، تست گیری را در داخل مطبشان بر روی بیماران مشکوک زیر پوشش خود انجام دهند.
وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم برای تحویل تست فوری به مطب پزشکان خانواده شهری محدودیتی ندارد، ولی به علت این که هنوز هزینه آن از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص نشده، پزشکان خانواده هم علاقه ای به درخواست دریافت کیت و تجهیزات تست گیری نداشته اند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در صورت موافقت پزشکان خانواده، تست فوری کرونا به صورت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد و آنها موظفند تنها هزینه تست گیری را که از طرف وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ می شود، از بیماران مشکوک و متقاضی دریافت نمایند.
وی هزینه پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای هر تست فوری را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال اعلام نمود و اضافه کرد: انجام خدمات تست کرونا در مطب پزشکان به ویژه در ایام اخیر که شاهد جهش ویروس کرونا و شیوع نوع انگلیسی آن در بعضی نقاط کشور هستیم، می تواند شناسایی بیماران مشکوک را سرعت بخشد.
دکتر اویس اظهار داشت: الان روزانه سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تست فوری در مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته فعال در شهری و خانه های بهداشت روستاهای مازندران بطور رایگان از بیماران مشکوک معرفی شده از طرف پزشکان انجام می شود.
وی افزود: برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام تست گیری روزانه برای حدود پنج هزار نفر است که با اجرای طرح تست گیری در مطب پزشکان خانواده این برنامه بطور کامل محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، الان روزانه یک هزار تست پی سی آر PCR نیز در آزمایشگاه های دولتی مازندران برای بیماران بستری در بیمارستان های استان انجام می شود، ضمن این که آزمایشگاه های خصوصی دارای مجوز تست گیری کرونا نیز این تست را با دریافت هزینه به صورت آزاد انجام خواهند داد.

تست کرونا در بیمارستان های خصوصی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همین طور اظهار داشت که برای اولین بار مجوز انجام تست کرونا برای بیمارستان های خصوصی استان نیز صادر گردیده است و این مراکز متقاضی موظفند تا تست گیری را به صورت رایگان برای بیماران خود انجام دهند.
وی اضافه کرد: هم اکنون یکی از بیمارستان های خصوصی مازندران با ارائه درخواست، کیت های تست فوری کرونا دریافت کرده است و سایر بیمارستان های خصوصی نیز می توانند بدون محدودیت این کیت ها را دریافت نمایند.
دکتر اویس شرط واگذاری تست فوری کرونا به بیمارستان های خصوصی را انجام رایگان تست و ثبت اسناد هویتی افراد تست دهنده در صورت مثبت بودن نتیجه اعلام نمود و توضیح داد: اسناد هویتی این افراد بیمار با محل اقامتشان برای اجرای قرنطینه الزامی در اختیار مجریان طرح شهید سلیمانی در شهرها و روستاها قرار می گیرد.
شیوع ویروس کرونا در مازندران از روز ۲۹ بهمن ماه سال قبل با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از طرف دانشگاه علوم پزشکی بابل آغاز شد. این استان تا حالا ۲ موج همه گیری بیماری کووید ۱۹ را به صورت کامل پشت سر گذاشته است و هم اکنون هم در مرحله کاهشی پیک موج سوم قرار دارد.
استان مازندران برمبنای آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت دارای هفت شهرستان وضعیت نارنجی کرونائی، سه شهرستان وضعیت آبی و ۱۲ شهرستان وضعیت زرد است.
براساس آخرین آمار ارائه شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، الان ۹۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. ۲۰۲ تن از این بیماران به خاطر وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
طبق گزارش وزارت بهداشت، طی ماه بهمن به صورت میانگین ۱۰ نفر از در مازندران به خاطر مبتلاشدن به کووید ۱۹ جان باختند.

منبع:

About Author