بی رغبتی سالمندان به تزریق واکسن تا افتتاح مرکز جدید واکسیناسیون در قم

به گزارش فست فود باز ایرنا- شناسایی ۲۳ هزار بیمار کرونایی در طرح شهید سلیمانی، بی رغبتی سالمندان قمی به واکسیناسیون، راه اندازی مرکز جدید واکسیناسیون کرونا و راه اندازی مرکز خودرویی واکسیناسیون کرونا همچون مهم ترین اخبار کرونایی هفته گذشته در استان قم می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم، اظهار داشت: متاسفانه در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم خردادماه جاری، ۲ نفر به سبب کرونا در استان قم فوت شدند.

محمدرضا قدیر عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ بیمار با علائم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی اشاره کرد: در این زمان ۵۱ بیمار در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و ۵۴ بیمار در این رابطه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی ضمن اشاره به این که هم اکنون وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان نمود: ۲۰۸ بیمار به سبب بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۵۸ نفر بدحال هستند.

قدیر با اعلان اینکه تابحال تعداد ۴۱ هزار و ۶۶۵ دز واکسن کرونا در قم تزریق شده است، اظهار داشت: همینطور در ۲۴ گذشته ۷۱۴ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۱۷ مورد آن مثبت بوده است.

سالمندان قمی رغبتی به واکسیناسیون ندارند

در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار قم ترتیب یافت، از استقبال کم و روند نامطلوب واکسیناسیون سالمندان بعنوان یکی از چالش های مهم و عینی قم در مبارزه با بیماری کرونا یاد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این نشست، بیان نمود: میزان استقبال از طرح واکسیناسیون در قم مطلوب نمی باشد و فقط ۴۰ درصد از گروه های هدف در این استان مبادرت به زدن واکسن کرده اند.

محمدرضا قدیر اشاره کرد: تابحال حدود ۴۰ هزار دز واکسن کرونا به گروه های هدف در قم تزریق شده است و این روند تداوم دارد.

وی عنوان کرد: به صورت متوسط در طول هفته حدود ۲ هزار نفر با علایم مشکوک به بیماری کرونا به مراکز درمانی استان رجوع می کنند.

قدیر ضمن اشاره به پیشنهاد برگزاری نماز جمعه در مصلای قدس، افزود: اقامه نماز جمعه در شهر قم نیازمند بازنگری مجدد مصوبات ملی و اطمینان از رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی است.

شناسایی ۲۳ هزار بیمار کرونایی در طرح شهید سلیمانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم هم ابراز کرد: هزار و ۲۵۱ بیمار قطعی طی یک هفته گذشته در قم شناسایی شده که نسبت به هفته پیش از آن ۵۰۰ نفر کمتر بوده است.

سیامک محبی عنوان کرد: کاهش نمونه های مثبت بیماری در قم حاکی از کمتر شدن اپیدمی کووید۱۹ در این استان است.

به گفته وی، طی یک هفته گذشته تعداد نمونه های مثبت کرونا نسبت به یک هفته قبل آن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و با ادامه روند کنونی انتظار می رود قم وارد وضعیت آبی کرونایی شود.

رئیس مرکز بهداشت قم افزود: طی یک هفته گذشته ۳ هزار و ۴۵۹ نفر در چارچوب طرح شهید سلیمانی مورد ره گیری قرار گرفته اند.

محبی اظهار داشت: تعداد کل ره گیری های انجام شده در طرح شهید سلمیانی تابحال در استان قم ۷۷ هزار و ۲۲ مورد و تعداد تست های سریع ۶۸ هزار و ۹۸۸ مورد بوده است.

وی اظهار نمود: ۲۳ هزار و ۵۹۴ بیمار قطعی در طرح شهید سلیمانی تابحال در قم شناسایی شده است، همینطور در چارچوب این طرح ۲۶ هزار اخطار به واحدهای صنفی متخلف صادر و ۳ هزار و ۸۰۴ واحد پلمب شده است.

محبی اظهار نمود: تابحال ۶۳ هزار دز واکسن کرونا به استان قم تحویل داده شده است و روند واکسینه افراد در گروه های هدف تداوم دارد.

به باور وی، فقط ۴۰ درصد از گروه های هدف در قم تابحال مبادرت به زدن واکسن کرده اند و استان قم در زمینه اقناع سازی مردم با چالش روبه رو است.

رئیس مرکز بهداشت قم اضافه کرد: در حالی روزانه حدود ۷۰۰ دز واکسن در قم تزریق می شود که در بعضی استان ها روزانه ۳۴ هزار دز واکسن تزریق می شود و با ادامه این روند استان قم در آینده با مشکل روبه رو می شود.

به باور وی، تابحال ۵۴ درصد از کل واکسن های تحویل داده شده به قم به افراد تزریق شده و با ادامه این روند سبد و سهم استان قم در سهمیه واکسن کاهش یافته و به سبد استانهای دیگر افزوده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: ۴ بیمار مبتلا به کرونای هندی در قم شناسایی شده اند و شاهد پراکندگی این نوع از ویروس در استان نیستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: امکان برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در فضاهای روباز آن وجود دارد و برای فرهنگ سازی در میان متولیان فرهنگی پیشنهاد می شود برگزاری نماز جماعت در این اماکن به صورت زنده از سیمای استانی و ملی پخش شود.

به باور وی، رعایت پروتکلهای بهداشتی در قم نسبت به گذشته مطلوب تر شده است و شرایط به سمت مطلوبیت بیشتر در حرکت می باشد.

مصلای قدس آماده برگزاری نماز جمعه

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قم هم ابراز کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری نماز جمعه در فضای باز با حضور حداکثر ۱۰۰ نفر منع قانونی ندارد اما در عمل امکان اجرای چنین طرحی در مصلای قدس نیست.

حجت الاسلام علی مهدی زاده افزود: مصلای قدس آمادگی دارد تا نماز جمعه این شهر را با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در فضای مسقف مصلا برگزار کند.

فرماندار قم هم در ادامه ضمن اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: قرنطینه خانگی افراد مبتلا، تأمین تجهیزات واکسیناسیون کرونا و فرهنگ سازی برای پیشگیری از عادی انگاری کرونا در چارچوب این طرح درحال اجراست.

مرتضی حیدری خاطرنشان کرد: روند واکسیناسیون کرونا در قم کمتر از حد انتظار است و در این شرایط از نهادهای فرهنگی انتظار اقدامات بیشتری برای سوق دادن گروه های هدف به این طرح ملی است.

بایدهای تبلیغات انتخاباتی در قم

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم هم اظهار داشت: انعکاس تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، افزایش مشارکت و رعایت شیوه نامه بهداشتی اولویت های استان در زمینه انتخابات پیش رو است.

بیژن سلیمانپور خاطرنشان کرد: طبق مصوبات وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، هرگونه تجمع، مراسم سخنرانی و مناظره در مکان های سربسته در کشور و همچون استان قم ممنوع می باشد.

وی عنوان کرد: برگزاری سخنرانی و تجمعات انتخاباتی در فضاهای باز صرفاً با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی یک نفر در هشت مترمربع، استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت مکان روباز، زدن ماسک، پیشگیری از تجمع قبل و پس از مراسم و حداکثر ۲ ساعت زمان برگزاری برنامه ها مجاز است.

وی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی استان باید ظرفیت های اماکن روباز خویش را به صورت مساوی و عادلانه در اختیار نامزدها قرار دهند.

سلیمانپور افزود: تجمع در فضاهای بسته جز تجمعات هم اندیشی و همفکری با حداکثر ۳۰ تن مغایرت قانونی ندارد و راه اندازی مراسم استقبال از نامزدها و راهپیمایی انتخاباتی مطلقا ممنوع می باشد.

به گفته وی، به خاطر شرایط کرونایی تعداد شعب رای در قم با افزایش ۱۰درصدی به ۸۵۰ شعبه بالا رفته است و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این شعب از راه خط کشی تعیین می شود.

سه بیمارستان کرونایی استان نباید مشمول خاموشی و قطعی برق شوند

استاندار قم اظهار داشت: سه بیمارستان کرونایی استان نباید مشمول خاموشی و قطعی برق شوند و این مراکز باید استمرار و پایداری برق را به صورت کامل داشته باشند.

بهرام سرمست اضافه کرد: شرکت توزیع نیروی برق با دقت عملکرد ادارات قم در مصرف برق را مورد رصد و پایش قرار داده و با دستگاههای متخلف با قدرت برخورد کند.

وی در ادامه بیان نمود: در برگزاری نماز جمعه در فضای مسقف مصلای قدس در شرایط نارنجی تابع نظر کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی استان هستیم.

به گفته وی، طرح شهید سلیمانی برای ره گیری و قرنطینه خانگی افراد مشکوک و مبتلا به کرونا همچنان باید با قدرت و دقت نظر کامل دنبال شود.

سرمست اشاره کرد: مسؤلان بهداشتی استان باید نظارت های خویش را برای رسیدن سطح رعایت پروتکلهای بهداشتی به بالای ۷۰ درصد ادامه دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: نماز جمعه این هفته در قم و شهرک پردیسان برگزار نمی گردد اما هفته آینده با بررسی های دانشگاه علوم پزشکی امکان اقامه مجدد نماز جمعه محتمل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برگزاری انتخابات در قم باید تمام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت کشور رعایت شود.

واکسن کرونا در قم هیچ عارضه ای نداشته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تا به امروز هیچ عارضه ای جدی در مورد واکسن کرونا نداشته ایم، اظهار داشت: تابحال ۴۰ هزار واکسن در قم توزیع شده است.

سیامک محبی در این حوزه اضافه کرد: در هفته جاری محموله واکسن در سطح کشور توزیع نمی گردد به همین علت برای روزهای آینده هفته جاری هشت هزار واکسن در اختیار داریم.

مرکز خودرویی واکسیناسیون کرونا در قم راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در جلسه هیات رئیسه این دانشگاه، اظهار داشت: در ابتدا سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی داشته و یاد و خاطره شهدای والامقام بخصوص شهید جهان آرا را گرامی می داریم.

محمدرضا قدیر اضافه کرد: هم اکنون مقوله واکسیناسیون کرونا، دستور اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تمام همت ما در جهت اجرای موفق و هدفمند آن است.

وی افزود: امروز پنجمین مرکز تجمیعی تزریق واکسن در محل مصلای قم به بهره برداری رسید و همینطور ۲ خودروی حمل واکسن هم خریداری و بزودی تحویل خواهد شد.

به گفته وی، جانمایی واکسیناسیون خودرویی هم انجام شده و تا چند روز آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مرکز جدید واکسیناسیون کرونا در قم راه اندازی شد

هم زمان با سوم خردادماه سالروز آزاری خرمشهر، مرکز جدید واکسیناسیون کرونا با حضور مسؤلان دانشگاه علوم پزشکی قم در مصلای قدس این استان افتتاح شد.

این مرکز در ۶ لاین ویژه آقایان و خانم ها دایر شده که عملیات واکسیناسیون گروه های هدف در ۲ شیفت بامداد و عصر انجام می شود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این مرکز، چهار مرکز دیگر هم در میدان روح الله، خیابان کارگر، نیروگاه و مجتمع امام خمینی(ره) قم فعال است.

تصمیم گیری مدیریت بحران کرونا، مبتنی بر نظرات متخصصان حوزه سلامت است

استاندار قم اظهار داشت: اساس و پایه تصمیم گیری ها در مدیریت بحران کرونا در قم، نظرهای تخصصی حوزه سلامت است.

بهرام سرمست در مورد انتشار کرونا بعنوان بحرانی عالم گیر، اضافه کرد: در ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸، ۲ مورد ابتلای ویروس کرونا در استان قم کشف شد که در آستانه انتخابات این مورد ظهور و بروز پیدا کرد و بلافاصله بعد از ۲ ساعت، جلسه قرارگاه زیستی و ستاد بحران و کارگروه امنیت غذایی و سلامت را تشکیل دادیم و به دنبال آن جلسات مکرری شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در موج های اول، دوم و سوم به خوبی مدیریت شد، اظهار داشت: امروز هم که با موج چهارم این ویروس که موجی جهانی و سراسری است، روبرو شده ایم همه تلاش ما بر این است که با کمک اعضای ستاد بحران و بر مبنای جذب و به کارگیری تمام ظرفیت های رسمی و غیررسمی و خیرین و گروه های جهادی و طلاب و مردمی و بهره گیری از ظرفیت های معنوی استان همچون وجود علما و مراجع و تحت تدابیر رهبری و ستاد ملی مقابله با کرونا، این بحران را هم با موفقیت مدیریت نماییم.

وی افزود: در این راستا جلسات منظمی شکل گرفت و توانستیم این امواج سهمگین را پشت سر بگذاریم؛ وضعیت استان نسبت به سایر استان ها علیرغم این که زمینه و موضوعیت بیشتری برای درگیری بیماری داشت به نحو شایسته ای با همراهی مردم مدیریت شد.

سرمست خاطرنشان کرد: این مبارزه همچنان ادامه دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا در ابلاغ و اجرای مصوبات و عرضه پیشنهادها در راه تصمیم گیری و تصمیم سازی، مشارکت جدی داریم و رعایت پروتکل ها در سطح کشور به مرحله اجرا درآمده است.

وی بیان نمود: با هم اندیشی و جلسات کارشناسی، طرح هایی تدوین و عرضه پیشنهاد شد که خیلی از این موارد به تائید و تصویب رسید و امروز قم بعنوان یکی از استانهای پیشگام و موفق در روش های مقابله با کرونا شمرده می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مدیریت این بیماری در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها که ادعای پیشرفت و امکانات و تجهیزات بیمارستانی دارند از توفیقات بسیار قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است اظهار داشت: هم زمان توجه داشتیم تاب آوری نظام سلامت را حفظ نماییم تا مدافعین سلامت همچنان به این مبارزه ادامه دهند، ضلع دوم مدیریت کرونا، بحث تولید و معیشت و تاب آوری نظام اقتصادی در پشتیبانی از نظام سلامت است.

استاندار قم در اینباره عنوان کرد: در تحقق این اهداف، خط تولیدی چندین کارخانه را جهت تولید ماسک و مواد شوینده تغییر دادیم که هم اکنون نیمی از قطب های تولید ماسک در کشور هستیم و در تجهیز بیمارستان ها هم اقداماتی انجام شد، ضمن این که در جبهه اجتماعی و فرهنگی و مذهبی هم شکل گیری موجی از همراهی و همدلی مردم و رهنمودهای مراجع و تولیت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و هیئت های مذهبی هم صورت گرفت و همه پای کار آمدند.

وی اشاره کرد: این ظرفیت عظیم در کنار خیرین و گروه های جهادی در این مبارزه بی امان، الگوی مناسبی بود و با طرح کمک مومنانه و مواساتی که رهبری تاکید داشتند شاهد یک جبهه مقاوم و پشتیبانی کننده از جبهه سلامت و اقشار صدمه دیده هستیم و این سه ضلع مثلث در مقابله با بیماری به صورت یک الگو و وجه تمایز مدیریت کرونا در کشور ما با سایر کشورها را نشان داده است.

وی افزود: هم زمان با اعمال محدودیت ها در کسبه و اماکن و با همراهی جبهه سلامت توانستیم بخش زیادی از اهداف مقابله با کرونا را پیگیری نماییم و در کنار آن، نظام اقتصادی و تولیدی هم از سلامت پشتیبانی کرد و نظام مذهبی و دینی ضمن رعایت پروتکل ها بخش زیادی از اهداف را پیش برد.

سرمست ضمن اشاره به اینکه فضایی که برای مدیریت کرونا در استان شکل گرفت فضای متفاوت از دیگر از استان هاست، خاطرنشان کرد: در این استان به صورت شفاف این بیماری کشف شد و هم زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم برگزار شد و در ارتباط با بیماری، هیچ گونه محافظه کاری صورت نگرفت.

وی اظهار داشت: اساس و پایه تصمیم گیری های مدیریت بحران کرونا در قم، مبتنی بر نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت است و در این راه همه ظرفیت ها را پشتیبان جبهه سلامت قرار دادیم، در کنار این بحران ها، از آغاز شروع خدمت در استان در مرحله اول با عنایت به جایگاه قم و ظرفیت های مختلف، اولویت ها و برنامه هایی را در نظر داشتیم که خوشبختانه خیلی از این برنامه ها به مرحله اجرا رسیده اند.

استان قم که از ۱۸ فروردین ماه سال جاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا باعث بیماری عفونی «کووید-۱۹» می شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری بعنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام نمود.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و همچون راه های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان سفارش می کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خویش را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا؛ رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله گذاری اجتماعی» سفارش شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می توانند با شماره تلفن های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir رجوع کنند.

همه ایرانی ها می توانند با رفتن به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https: //salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در ارتباط با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه رجوع و خدمات «رایگان» دریافت نمایند.

About Author