هشدار سازمان غذا و دارو درمورد داروی تقلبی قارچ سیاه

فست فود باز: سازمان غذا و دارو با بیان این که داروی آمفوتریسین که برای درمان قارچ سیاه بیماران مبتلا به کرونا مصرف می شود تامین شده، نسبت به وجود نمونه تقلبی این دارو هشدار داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، سازمان غذا و دارو اعلام نمود: با افزایش موارد مبتلاشدن به قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا دلتا، طی هفته های گذشته میزان مصرف دوماهه کشور طی یک هفته به پایان رسید که اقدامات فوری جهت واردات و جایگزین این دارو صورت گرفته و در تمامی داروخانه های منتخب توزیع شد.
سازمان غذا و داور اضافه کرد: همچینین متاسفانه طی هفته های اخیر، همزمان با کمبود مقطعی این دارو افراد سودجو مبادرات به فروش داروهای تقلبی با برچسب داروی اصلی و قیمت ۱۰ تا ۲۰ برابری می کردند که علاوه بر کلاهبرداری از خانواده بیماران، جان آنان را نیز به خطر می انداختند.
این سازمان اشاره کرد: پس به مردم سفارش می شود داروی مورد نظر خودرا تنها از داروخانه ها و بعد از استعلام از سامانه TTAC به آدرس www.ttac.ir تهیه کرده و به هیچ عنوان برای تهیه داروی خود به بازار آزاد مراجعه نکنند، چونکه هیچ تضمینی برای اصالت و سلامت این داروها وجود ندارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه از توزیع داروی «آمفوتریسین بی» که برای درمان قارچ سیاه تجویز می شود، در داروخانه های منتخب سراسر کشور آگاهی داد.
حیدر محمدی با اشاره به کمبود مقطعی داروی «آمفوترسین بی» به سبب افزایش بیماران مبتلا به موکور (قارچ سیاه) گفت: در گذشته میزان نیاز ماهانه کل کشور به این دارو فقط ۸ تا ۹ هزار عدد بود اما با افزایش موارد مبتلاشدن به قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا دلتا، میزان مصرف دوماهه کشور طی یک هفته به پایان رسید.
وی اضافه کرد: سازمان غذا و دارو بلافاصله نسبت به واردات فوریتی این دارو اقدام و داروی مورد نیاز روز گذشته (سه شنبه ۹ شهریور) وارد کشور شده و بعد از شناسه گذاری تحویل شرکت های پخش گردید.
بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای عفونی آمریکا، قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و بوسیله استنشاق یا بریدگی و زخم های پوستی وارد بدن انسان می شود و روی سینوس ها تاثیر می گذارد.
یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می تواند این باشد که قارچ بوسیله مرطوب کننده ها یا دستگاه های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما بوسیله فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آنست که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می گیرد.
عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر مبتلاشدن به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام نموده که رقمی هشدار دهنده است.
در مورد علائم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس ها، مغز و ریه ها تاثیر می گذارد و می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکنست ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می رود وجود داشته باشد. به طور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی است و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند، بطورمثال بیمارانی که پیوند عضو داشته اند یا بیماران سرطانی، احیانا نمی توانند در مقابل آن مقاومت کنند.
تا کنون چندین مورد مرگ بر اثر مبتلاشدن به قارچ سیاه در ایران همچون استان گلستان گزارش شده است.
۱۰۷۱
منبع:

About Author