سخنگوی سازمان انتقال خون: هموطنان در ایام سرد برای اهدای خون مشارکت کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه هرساله با شروع سرما و آلودگی هوا و در دو سال قبل هم بدلیل انتشار کرونا میزان اهدای خون کاهش یافته، تصریح کرد: هموطنان در این روزهای سرد، اهدای خون را فراموش نکنند و در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.
بشیر حاجی بیگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: گاهی در شرایط خاص مانند سردی، گرما و آلودگی هوا و هم به خاطر انتشار کرونا میزان اهدایی خون کاسته شده است و ازاین رو ازیک طرف افزایش مصرف خون و از طرفی دیگر کاهش اهدای خون شرایطی را فراهم نموده است که اهدا کنندگان خون به یاری سازمان انتقال خون و بیماران بیایند و با اهدای بموقع خون نجات دهنده جان بیماران باشند.
وی افزود: تأمین خون و فرآورده های آن فقط از طریق اهدای خون امکان پذیراست و ازسویی هم احتیاج به خون همیشگی است و بهترین جا برای ذخیره خون رگ های اهدا کنندگان است، ازاین رو مردم همیشه برای اهدای خون اقدام نمایند و در همه شرایط به فکر بیماران باشند.
سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: بعد ازشیوع کرونا در همه دنیا با کاهش آماراهدا کنندگان خون مواجه بودیم، باآنکه آمار کاهش اهدای خون در ایران نسبت به خیلی از دیگر نقاط دنیا کمتر بوده است، اما با عنایت به کاهش استقبال، اهدا کنندگان خون بخصوص اهدا کنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آنرا فراموش نکنند و مانند همیشه یاری گر سازمان انتقال خون باشند.
وی اضافه کرد: بعضی از بیماران مانند عزیزان تالاسمی و هموفیلی از مصرف کنندگان دائمی خون هستند و مصرف خون برایشان حیاتی می باشد و بیشتر از ۲۰ درصد از خون اهدایی توسط بیماران مبتلا به تالاسمی به مصرف می رسد و از طرفی دیگر مصدومان حوداث رانندگی و نوزادانی که گرفتار زردی می شوند بعضی از بیماران که احتیاج به اعمال جراحی دارند از نیازمندان به خون هستند و از طرفی دیگر بعضی از بیماران مانند بیماران سرطانی هم نیازمند فرآورده هایی چون پلاکت و پلاسما هستند.
واکسینه شدن افراد هیچ منعی برای اهدای خون ندارد
حاجی بیگی با اشاره به اینکه واکسینه شدن افراد در مقابل کرونا هیچ منعی برای اهدای خون ندارد، تصریح کرد: به جزء واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک که افراد ۱۴ روز بعد از واکسیناسیون می توانند اهدای خون را انجام دهند، برای افراد واکسینه با سایر واکسن ها هیچ مشکل خاصی برای اهدای خون نیست و بمحض رفع علایم بعد از واکسیناسیون، این افراد می توانند به مراکز اهدای خون رجوع کنند.
مبتلایان به کرونا یک ماه بعد از بهبودی می توانند می توانند خون اهدا کنند
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: همینطور مبتلایان به کرونا یک ماه بعد از بهبودی می توانند با رفتن به مراکز انتقال خون سراسر کشور خون اهدا کنند.
وی با اشاره به اینکه کلیه تجهیزات و وسایل مورد استفاده در فرایند اهدای خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور یک بار مصرف و استریل هستند و تمام دستورالعمل های بهداشتی هنگام اهدای خون از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می شود، تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان داده است که اهداکنندگان خون از سالم ترین افراد جامعه هستند و خود مراقبتی را به نحو احسن در جامعه رعایت می کنند.
حاجی بیگی در مورد شرایط عمومی اهدای خون اظهار داشت: همراه داشتن کارت ملی الزامی است، وزن باید بالای ۵۰ کیلو گرم باشد، سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال است ولی اهداکنندگان مستمر خون تا ۶۵ سالگی قادر به اهدای خون هستند، آقایان در سال چهار بار و خانم ها سه بار می توانند خون اهدا کنند و در انتها اعلام می کنم که هم اکنون به تمامی گروههای خونی برای اهدای خون نیازمندیم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، هم اکنون سالانه در ایران بیشتر از ۲ میلیون و یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند.

About Author