خطر واکسن گریزی و عادی انگاری کرونائی در مازندران مرگ تنها برای همسایه نیست

فست فود باز: کاهش چشم گیر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عقب ماندگی حدود ۵۴ درصدی تزریق دز سوم واکسن کرونا بر اساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به اعتقاد کارشناسان مانند پهن کردن فرش قرمز برای بازگشت و شیوع موج ششم کرونا در مناطق شهری و روستایی استان طی هفته های آتی است.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، باوجود رفع شدن مشکلات زیرساختی برای تولید و واردات واکسن های داخلی و خارجی و همین طور استقبال مطلوب اقشار مردم در مازندران برای تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا در ماه های گذشته، اما آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان میدهد این روزها مردم این دیار نه چندان اعتقادی به تزریق دز سوم واکسن کرونا دارند و نه نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی حساسیت به خرج می دهند، وضعیتی که به باور صاحبنظران می تواند مازندران را در هفته های آتی به موج ششم کرونا نزدیک تر کند.
باوجود اینکه از مجموع جامعه هدف ۱۲ سال به بالا در مازندران ۹۷.۵ درصد دز اول و همین طور ۸۹.۵ درصد دز دوم واکسن کرونا خودرا تزریق کرده اند، اما عادی انگاری های مستمر به سبب رنگ بندی باثبات کرونائی و آبی وهمچنین کاهش بستری های کرونا سبب شده که میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا برای جامعه هدف ۱۸ سال به بالا در استان باوجود تاکید صاحب نظران به تزریق بموقع واکسن، رقم اندک ۲۶.۵ درصد را نشان دهد. رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم زیر ۴۰ درصد ارزیابی شده است. هیچ یک از این دو آمار قادر به مهار کرونا در استان نخواهد بود و دیر یا زود عنان کار از دست همه در خواهد رفت.
در حالی که کارشناسان می گویند تاخیر در تزریق دز سوم و فاصله افتادن بین دزهای تکمیلی کرونا موجب می شود که ایمنی بدن انسان مقابل این ویروس خطرناک روز به روز کم شود و در شکل جمعی شیوع موج ششم کرونا در استان محتمل شود، متاسفانه حالا واکسن گریزی عده ای از مردم و واکسن هراسی برخی دیگر، به معضلی اساسی تبدیل گشته که نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت که باید جلوی آنرا گرفت.
به اعتقاد کارشناسان بهداشتی تا آن زمان که بیش از ۷۵ درصد از افراد جامعه دز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده باشند همچنان خطر شیوع موج ششم و ابتلای افراد به بیماری کرونا وجود دارد.

ضرورت تکمیل واکسیناسیون
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلان اینکه طبق زمان بندی می بایست تا اختتام دی ماه تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان به بالای ۸۰ درصد می رسید، اظهار داشت: تا حالا ۵۹۱ هزار و ۳۰۱ نفر از مجموع جامعه هدف ۱۸ سال به بالای ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۳۱ نفر در استان نسبت به تزریق این دز تکمیلی اقدام نمودند که این رقم به هیچ عنوان نمی تواند ایمنی جمعی برای مدیریت و مقابله با کرونا در استان بوجود آورد.
دکتر قاسم اویس با درخواست از اقشار مردم برای تسریع در تزریق دز سوم واکسن کرونا، اضافه کرد: با اعداد وارقام ضعیفی که در تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان داریم در ماه های آتی روند شیوع ویروس کرونا ویروس در مازندران شتاب خواهد گرفت.
وی اشاره کرد: واکسن گریزی، واکسن هراسی و همین طور عادی انگاری از چالش های اساسی در مهار کرونا ویروس در استان است که باید با جدیت برای حل این چالش ها تدبیر کرد و نگذاریم این رویکرد های خطرآفرین در جامعه عرف و نهادینه شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد: در زمان حاضر رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن و معابر عمومی استان خوب نیست که با افزایش فرهنگ سازی، باید مردم را نسبت به سویه جدید کرونا در استان هوشیار نماییم.
اویس افزود: در زمان حاضر انواع واکسن های داخلی و همین طور واکسن آسترازنکا در مراکز تجمیعی استان موجود است و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دز هم واکسن در استان ذخیره شده است و به هیچ عنوان کمبودی در این عرصه نداریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلان اینکه از مجموع ۴۵ هزار و ۲۲۶ نفر بوستر کادر بهداشت و درمان در استان ۴۰ هزار و ۳۸۴ نفر معادل ۸۹.۲ درصد نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام نمودند، اظهار داشت: در زمان حاضر ۹۹.۸ درصد از جامعه هدف دانش آموزی در استان دز اول و ۹۰.۵ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خودرا دریافت نمودند.
اویس با اشاره به تفکیک سنی تزریق واکسن کرونا در استان مازندران افزود: در زمان حاضر در میان گروه سنی بالای ۶۰ سال، ۹۵.۷ درصد، گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال ۹۷ درصد، گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۹۴.۲، گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال، ۹۱ درصد و گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۹۰ درصد، حداقل یک دز واکسن کرونا تزریق شد.
براساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری های کرونائی استان با ۶۲ بیمار جدید به ۲۵۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر مبتلاشدن به کرونا جان باختند.
منبع:

About Author