سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت: افزایش ۶ برابری قیمت دارو حقیقت ندارد

به گزارش فست فود باز سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: دولت سیزدهم اهتمام خودرا به کار گرفته که کمترین مشکلی در تامین دارو ایجاد نشود و تاکید داریم که اخبار غیرواقعی افزایش ۶ برابری قیمت دارو حقیقت ندارد و تکرار این موارد فقط می تواند اذهان عمومی را مشوش کند.
محمد هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباب اخبار ناصحیح افزایش قیمت دارو در سال جدید، اضافه کرد: خیلی از اقلام اساسی مانند گوشت، برنج، شکر و… که سرانه مصرف شان از دارو بسیار بالاتر است در سالهای اخیر افزایش قیمت قابل توجه داشته اند و نباید فقط افزایش اندک قیمت برخی داروها تعجب برانگیز باشد؛ ما با قاطعیت نمی گوییم که دارو هیچ افزایش قیمتی نداشته است، بطور معمول بیشتر محصولات در طول سال افزایش قیمت دارند، دارو نیز در بعضی موارد مشمول افزایش قیمت می شود.
وی اظهارداشت: نظارت بر قیمت و کیفیت دارو حساس تر و بسیار متفاوت از سایر اقلام است و طبیعتا، کنترل بیشتری بر روی آن صورت می گیرد؛ از طرف دیگر، مکررا در این زمینه توضیحاتی ارائه شده است.
هاشمی افزود: انتظار عدم افزایش قیمت دارو و ثابت ماندن آن، بجا نیست چونکه صنعت دارو هم مانند بقیه صنایع کشور، هزینه و گردش مالی وابسته به اقتصاد دارد. اما نکته ای که با دقت رصد می شود این افزایش قیمت قابل مقایسه با سایر اقلام مصرفی و کالاهای اساسی نیست.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اشاره کرد: وقتی عوامل موثر بر نرخ دارو مانند مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز تخصیص داده شده، هزینه مواد بسته بندی، حفظ و نگهداری تجهیزات و… دستخوش تغییر شود، اساسا بر قیمت داروی نهایی نیز اثر خواهد داشت.
وی اظهارداشت: تعدد اقلام دارویی که ارز آنها به نیمایی تغییر کرده، محدود است؛ در بعضی موارد بطورمثال اقلامی وجود داشت که قبلا با ارز روپیه هند وارد می شد و نظر به عدم تخصیص روپیه به مدت ۱۸ ماه، برای جبران کمبود، نیاز بود که از منابع دیگر تامین گردد که طبعا قیمت گذاری متفاوتی را می طلبید. البته باید توجه داشت که بیشتر این موارد پوشش بیمه ای دارند.
وی افزود: از طرفی در خیلی از موارد، نرخ واقعی دارو که باید با قیمت روز ارز قیمت گذاری شود، با قیمت ارز ترجیحی قیمت گذاری می شوند. به این معنا که آن قیمت، قیمت واقعی دارو نیست. این مساله ممکنست منجر به قاچاق معکوس دارو شود.
هاشمی اشاره کرد: اگر بخواهیم دارویی را با نرخ ارز نیمایی قیمت گذاری نماییم، طبیعتا با پوشش بیمه انجام می شود پس تغییر قیمت در جامعه محسوس نخواهد بود و فشاری به مردم وارد نمی گردد مگر این که کسی بخواهد دارو را بصورت آزاد و بدون تجویز پزشک تهیه نماید.
وی عنوان کرد: برخی موارد نیز مکمل تغذیه ای هستند که به اشتباه دارو تلقی می شوند و ماده اولیه این اقلام نیز چند سالی است که با ارز آزاد یا نیمایی وارد شده و تغییر قیمت ناشی از این پروسه است. این فراورده ها بطور معمول قیمت شان از دارو بالاتر است و جزو نیازهای درمانی جامعه نیستند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ امید است با پوشش بهتر داروی بیماران خاص و صعب العلاج خدمات شایان توجه و در شان این افراد ارائه نماییم.

منبع:

About Author