اندیشکده آمریکایی رند: ایران در دولت رییسی در مقابله با کرونا موفق عمل کرد

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی عنوان کرده که ایران در دولت ابراهیم رییسی، در مقابله با بیماری همه گیر کرونا بسیار موفق عمل کرده و بزرگ ترین نقطه عطف درباره مهار همه گیری زمانی بود که ایران تحت زمامداری رئیس جمهور جدید، تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید ۱۹ را کلید زد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، اندیشکده رند در این گزارش تحلیلی نوشت: ایران با نرخ بالای مبتلا شدن و بستری بیمارستانی دست و پنجه نرم می کرد. سه سال قبل، در آن مقطع، بیماری کرونا از نوع سویه دلتا غالب بود و دسترسی به واکسن در ایران کماکان محدود بود. ایران یکی از کشورهایی بود که در ایام نخست همه گیری شدیدتر از بقیه، در سطح منطقه و جهان، در معرض شیوع بیماری قرار گرفت.
براساس این گزارش، تحریم های اقتصادی وضع شده ضد ایران امکان دارد باعث وخامت بیشتر از پیش همه گیری شده باشند و کمبود تجهیزات حفاظت فردی، تخت های بخش مراقبت های ویژه، تجهیزات تشخیصی، دستگاههای تنفس مصنوعی، و کیت های تشخیص کووید ۱۹ را رقم زده باشند.
طبق اعلام این اندیشکده، تا ماه مه ۲۰۲۰، بیشتر از ۱۰ هزار نفر از کادر درمان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و ۱۰۰ نفر جان خویش را از دست دادند. گذشته از این، پرسنل کادر سلامت در مصاحبه با این اندیشکده گفتند که مراقبت های ویژه یک مقوله نوظهور در ایران است؛ بنابراین، پزشکان و پرستاران فاقد آموزش در زمینه مراقبت های ویژه به صورت مرتب با بیماران مبتلا به موارد حاد کووید ۱۹ سروکار داشتند و مجبور بودند با تجهیزات تخصصی کار کنند.
اندیشکده رند اعلام نمود: با این وجود، واکنش ایران به همه گیری به تدریج با گذشت زمان بهتر شد. به منظور کاستن از فرسودگی و کمبود کادر درمان، پزشکان متخصص و پرسنل پرستار از سایر بخش های نظام سلامت ایران نظیر مراکز آموزش و تحقیقات پزشکی موقتاً به بخش هایی انتقال یافتند که بیشتر از همه به آنها نیاز بود. بعلاوه، خیلی از پرستاران بازنشسته یا غیرفعال و سایر متخصصان حوزه سلامت و همینطور داوطلبان غیرمتخصص مجدداً به نیروی کار حوزه سلامت پیوستند.
طبق اعلام این اندیشکده آمریکایی، ایران، همینطور در چند جبهه به نوآوری و فناوری روی آورد. همچون این موارد میتوان طراحی یک پلت فرم خود غربالگری آنلاین به منظور مهار موج هجوم گسترده بیماران به مراکز پزشکی؛ تولید کیت های آزمایش کووید ۱۹ برای استفاده در مراکز دولتی رایگان؛ و استفاده از اپلیکیشن واتساپ به منظور افزایش دسترسی از راه دور به متخصصان رادیولوژی ساکن آمریکای شمالی و جبران کمبود متخصصان رادیولوژی محلی را مثال زد.
براساس این گزارش، ایران همینطور در جهت مهار گسترش ویروس به سمت خودکفایی رفت و برای مثال مبادرت به تولید دستگاههای تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت فردی و واکسن کووید-۱۹ کرد، همینطور با وجود تحریم های اقتصادی و سیاست ورزی های در رابطه با واکسن، ۶۷ درصد جمعیت ایران هم اکنون به صورت کامل در مقابل کووید ۱۹ واکسینه شده اند.
اعلام این اندیشکده بر این مورد اذعان دارد که این امر باعث اجرای «پروتکل های هوشمند» شد که در چارچوب آن، افراد واکسینه شده قادر گردیدند به طیف گسترده ای از فعالیت ها بپردازند و در عین حال محدودیت هایی برای افراد واکسن نزده وضع شد. این پیش از آن بود که کشور وارد موج ششم همه گیری شود. ایران مشتاق است که ویروس کرونا را شکست دهد. در این راستا، مقامات ایران کماکان با سازمان جهانی بهداشت و سایر شرکا در جهت تقویت نظام سلامت کشور در زمینه تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ همکاری می کنند.
براساس اعلام این اندیشکده، بعلاوه، ایران به صورت فزاینده ای بر پویش های واکسیناسیون جمعی تاکید دارد و درمورد تزریق دُز تقویتی به منظور مهار موارد آتی اوج گیری ابتلا، اصرار می ورزد.
منبع:

About Author