به گزارش فست فود باز بیشتر از ۲ سال از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا در کشور می گذرد و روز گذشته (۲۰ خرداد) برای بار دوم پس از ۱۲ خرداد، روز بدون فوتی کرونا در کشور به ثبت رسید و این موفقیت را باید مرهون پوشش وسیع ۸۵ درصدی واکسیناسیون جامعه دانست.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، ایران جزو کشورهای موفق در زمینه مبارزه با کرونا است به صورتی که سازمان بهداشت جهانی از اقدامات کادر سلامت ایران قدردانی کرد و گفت در ابتدا نگرانی داشتیم اما در دولت آیت الله رئیسی در مقابله با کرونا جهش انجام شد.
تیرماه سال قبل که سویه دلتا وارد کشور شد، آمار روزانه مرگ کرونایی در کشور بسیار بالا بود و روزهای سیاه کرونایی با مرگ ۷۲۳ نفر در یک روز را هم شاهد بودیم و تا آن زمان، آمار واکسیناسیون در وضعیت خوبی قرار نداشت. برپایه اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجموع تا ۳۱ مرداد سال قبل ۲۲میلیون و ۵۴۸هزار و ۳۲۱ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که مجموع تزریق دز اول ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ دز و مجموع دز دوم پنج میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۴۰ دز بود اما در دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن واکسیناسیون سراسری و وارد کردن واکسن مورد نیاز مردم تابحال ۶۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۱۹۹ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۸۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۶۹۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۸۵ دُز رسید.
پوشش وسیع ۸۵ درصد واکسیناسیون در جامعه سبب شد شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی بیرون بروند و الان تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۷ به ۱۱۳ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۰۱ به ۳۳۵ شهر افزایش پیدا کرده است.
همه دستگاها پای کار مقابله با کرونا

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در برنامه خبری با ثبت روز بدون کرونایی برای بار دوم در کشور در ۲۰ خرداد، اظهار داشت: علیرغم محدودیت ها و تحریم ها مردم و کادر سلامت خودشان وارد صحنه شدند و در تاریخ خواهند نوشت چونکه تاریخ پاک نمی گردد ازاین رو تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند خواهند بود و در مقابل برای رهبری، مردم، رئیس جمهور و کادر سلامت یک موفقیت و جشنی بزرگ است.
وی سرعت واکسیناسیون را عامل اصلی کنترل ویروس کرونا در کشور عنوان نمود و اضافه کرد: در مبحث واکسیناسیون ما توانستیم در مدت کوتاهی حجم زیادی از واکسن را تزریق نماییم که همین مساله سبب شد ایمنی جمعی در مدت کوتاه ایجاد شود و برای این اتفاق از افراد تحصیل کرده و از ظرفیت همراهی و همکاری مردم برای تزریق واکسن استفاده کردیم.
وزیر بهداشت عنوان کرد: دستگاه هایی همچون وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت راه، هلال احمر و فراتر از دستگاه ها شخص رئیس جمهور برای مساله کرونا وارد صحنه شدند. خیلی از رهبران کشورها کار به کرونا نداشتند اما مقدار زیادی از واکسن ها با تماسهای آیت الله رئیسی وارد شد همینطور هدایت ها و سفارش های مقام معظم رهبری در مساله کرونا بسیار اثرگذار بود.
عین اللهی با اشاره به اینکه البته اگر منحنی ها را بررسی کنید، شاهد اتفاقی که افتاده خواهید بود، اضافه کرد: در ایام نخست شروع به کار دولت، روزانه ۵۰ هزار مبتلا، ۱۸ هزار بستری، ۸ هزار بیمار بدحال و بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر روزانه وجود داشت. بنده وقتی به بیمارستان ها سر می زدم از حجم این همه بیمار گاهی وحشت می کردم.
مجلس قدردان سیاست های ضد کرونایی وزارت بهداشت و دولت سیزدهم
روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این حوزه اظهار داشت: مجلس و نمایندگان قدردان سیاست های ضد کرونایی وزارت بهداشت و دولت سیزدهم هستند.
وی ضمن اشاره به اعلام خبر صفر شدن فوتی کرونا از جانب وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: وزارت بهداشت دولت سیزدهم سیاست مهار کرونا را در پیش گرفته و خوشبختانه مرگ و میر ناشی از کرونا و آمار مبتلا شدن به کرونا در یک بازه زمانی کاهش پیدا کرد.
عباسپور عنوان کرد: دولت سیزدهم عزم خویش را بر تولید واکسن در داخل و سرعت در واردات واکسن قرار داد و با واکسینه کردن مردم، آمار مبتلا شدن و فوتی کاهش پیدا کرد و برای اولین بار پنجشنبه ۱۲ خرداد روز بدون کرونا را تجربه کردیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تکیه بر این که سیاست مهار کرونا با فضل الهی جواب مثبت داد، خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد می باشیم که خیلی از مردم حتی ماسک هم استفاده نمی کنند چون که کرونا به شدت کاهش پیدا کرد.
عباسپور با اشاره به اینکه در این حوزه مردم با دولت همراهی خوبی داشتند اظهار داشت: دولت سیزدهم با تاکید بر توان داخلی و متخصصان جوان به سمت تولید واکسن رفت و از شرکتهای دانش بنیان به خوبی حمایت کرد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: همینطور دولت سیزدهم نگاه سیاست خارجی خویش را از نگاه صرف به غرب و آمریکا به سمت شرق و کشورهای شرقی تغییر داد و از کشورهای همچون چین و روسیه واکسن وارد کرد.
عباسپور اضافه کرد: ما امروز مدیون زحمات شهدای سلامت و تلاشهای دولت سیزدهم وزارت بهداشت هستیم و این خبر خوش را به فال نیک می گیریم.
توفیق ایران در مهار کرونا اقدامی قابل تقدیر است

همایون سامحه نماینده کلیمیان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا هم ضمن اشاره به مهار بیماری کرونا و رسیدن جان باختگان این بیماری در ایران به صفر گفت؛ اقدام ایران در مهار کرونا و رساندن آمار فوت شدگان این بیماری به صفر با وجود همه تحریم ها اقدامی قابل تقدیر و قابل حمایت است.
وی اضافه کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا کشورهایی که توانسته بودند به تولید واکسن این بیماری دست یابند و آنرا در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دادند و علاوه بر این اگر هم این کار انجام می شد به علت فشارهای آمریکا واکسن چندانی به ایران فروخته نمی شد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: با افتتاح دولت جدید از تولید کنندگان واکسن این بیماری در داخل حمایت شد و هم با دور زدن تحریم ها و پیگیری های جدی دولت حجم زیادی از واکسن خریداری شده و به کشور وارد شد و نیازها در اینباره تأمین و بیماری مهار گشت.
سامحه تصریح کرد: هم اکنون چهار یا پنج شرکت در ایران واکسن بیماری کرونا را تولید می کند و این یک موفقیت بزرگ برای کشور ما بشمار می رود.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها توانستند نیاز خویش را به واکسن کرونا با واردات این واکسن تأمین کنند اما کمتر کشوری مثل ایران توانست دانش تولید واکسن را به دست آورد.

منبع:

About Author