یک فیزیولوژیست ورزشی: فعالیت هوازی با کاهش کالری اثربخشی بالایی در سلامت قلب و عروق دارد

به گزارش فست فود باز، ایرنا- یک فیزیولوژیست ورزشی اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده فعالیت هوازی اگر با کاهش کالری دریافتی و محدودکردن کالری روزانه بطورمثال (۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری در روز) همراه باشد اثربخشی بالایی در کاهش وزن و سلامت قلبی عروقی دارد.
«سمیه حجتی تبار» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: اگر فردی در سه ما اخیر، سه روز در هفته، متوسط ۳۰ دقیقه فعالیت نداشته باشد او را بدون تحرک یا در فقر حرکتی می دانیم.
وی گفت: حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی در هفته با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته با شدت بالا یا تلفیقی از هر دو برای سلامت قلب ­عروق مفیدست.
این فیزیولوژیست ورزشی افزود: اگر بخواهیم کاهش وزن شایان توجهی هم داشته باشیم، ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته باشدت متوسط، ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه در هفته باشدت بالا و یا تلفیقی از هر دو لازم است و برای حفظ وزن از دست رفته هم می ­توان فعالیت را تا بیش از ۳۰۰ دقیقه در هفته باشدت متوسط ادامه داد.
وی اظهار داشت: در فیزیولوژی ورزشی، آمادگی جسمانی با شاخصهای افزایش آمادگی قلبی­ عروقی- تنفسی، (انجام فعالیت ­های هوازی)، افزایش قدرت و استقامت عضلانی (انجام ورزش­ های مقاومتی)، افزایش انعطاف پذیری(بهبود توانایی حرکت در سراسر دامنه­ حرکتی مفاصل بدون درد) و بهبود ترکیب بدن(کاهش وزن چربی و افزایش توده عضلانی) هم راه است.
این فیزیولوژیست ورزشی اشاره کرد: تمرکز بحث راجع به سه موضوع مهم فعالیت بدنی، چاقی و بیماریهای قلب عروقی- تنفسی است که در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند و بر سلامت و طول عمر انسان تاثیر می ­گذارند.
وی با اعلان اینکه بیماری ­های قلبی ­عروقی یک سوم مرگ و میر جهان را به خود اختصاص داده ­که با چاقی و فقر حرکتی هم راه است، اظهار داشت: شیوع چاقی نسبت به سالهای قبل ۲ برابر شده و بطور مداوم درحال افزایش است و یک رابطه­ خطی معکوس بین فعالیت بدنی و مرگ و میر ناشی از چاقی و بیماری ­های در رابطه با آن وجود دارد.
حجتی تبار عنوان کرد: چاقی را با شاخص توده­ بدنی (BMI) که از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر قد برحسب متر به توان ۲ به دست می­ آید بیان می ­کند که الگوی پیش بینی کننده­ مهم خطرات سلامتی است. بر طبق این شاخص چاقی به سه دسته بالا، خیلی بالا و خیلی خیلی بالا تقسیم بندی می شود.
وی اظهار داشت: خطر بیش از اندازه چاقی سبب افزایش حجم خون و برون ده قلبی، اتساع و بزرگ شدن بطن چپ، افزایش فشار خون، تصلب شرایین، سندوم متابولیک و دیابت نوع دو، پرچربی خونی، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL)، اختلال در خواب. آرتروز، پوکی استخوان و افسردگی و سرطان ­های مختلف و کبد چرب غیرالکلی می ­شود.

About Author