نخستین گزارش وزارت بهداشت از نتایج بررسی مسمومیت دانش آموزان

فست فود باز: فست فود باز: معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی ها و جمع بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در حوزه بروز مسمومیت ها در دانش آموزان را اعلام نمود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی درباره ی بررسی های وزارت بهداشت درباب بروز مسمومیت هایی در بعضی مدارس، اظهار داشت: بدنبال دستور وزیر بهداشت در خصوص تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت هایی که در مدارس بوجود آمد، بلافاصله کمیته ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان در رابطه با این مساله شامل متخصصین ریه، سم شناسی، میکروب شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و…. تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش های استانهای مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استانهای مختلف رفتند و بیماران را شخصا ویزیت و مدارک را بررسی نموده اند.
وی با اعلان اینکه نتایجی که اعلام می کنم، نتایج بررسی ها و جمع بندی کمیته علمی است، اظهار داشت: این قضیه دارای چند بخش است؛ قسمتی از دانش آموزان با یک ماده محرک تحریک کننده که عمدتاً استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. این بخش قسمتی از مجموعه بچه هایی که به اورژانس فرستاده شده اند، است.
وی افزود: یک بخش دیگر مربوط به دانش آموزانی است که در کنار دانش آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه ای که ماده محرک با برخی از دانش آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این مساله را خواندند و عوارض شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است.
کریمی افزود: دانش آموزانی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند، عمدتاً ابراز می کنند که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از استشمام یک «بو» که این بو متفاوت می باشد و بوهای مختلفی مطرح گردیده است، گرفتار علایم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علایم اشک ریزش شدند و بدنبال این علایم تحریکی دیگر مانند دل درد، ضعف و بی حالی و در بعضی از این بچه ها و افرادی که در معرض این ماده محرک بوده اند، بی حسی اندام ها بوده است که اینها علائم مواد محرک است.
وی با اعلان اینکه موادی که می توانند برای انسان لطمه زا باشند، در چند دسته تقسیم می شوند، اضافه کرد: تعدادی از آنها گازهای خطرناک، جنگی و کشنده هستند، اما موادی که بچه های ما با آن تماس پیدا کردند، اصلا از این نوع گازها نبوده است و تا به امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته ایم. همین طور علایم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد، نداشتیم. عمده این بچه ها، پس از مراجعه به مراکز درمانی، زیر شش ساعت درمان و مرخص شدند. البته برخی از بچه ها که به بیماریهای زمینه ای مانند آسم مبتلا بودند یا سابقه تشنج داشتند، به بستری بیشتری نیاز داشتند، اما هیچ موردی از فوت نداشتیم و بیماران هم وقتی مراجعه نموده اند، پس از طی دوره درمانی و اطمینان از این که مشکل جدی ندارند، مرخص می شوند.
کریمی اظهار داشت: ماده محرک که استنشاقی است، خودش حالت گازی دارد، اما لزوما آن ماده اصلی ممکنست گاز نباشد، بلکه می تواند یک ماده جامد باشد؛ بصورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می شود یا در اثر حرارت محیط می تواند تبخیر شود و بعد علایم تحریکی را بوجود آورد.
وی اشاره کرد: بر این اساس در مدرسه نیاز به یکسری آموزش ها وجود دارد. مدیران مدرسه پیش از این که بچه ها وارد حیاط یا کلاس شوند، چک کنند و اگر در داخل کلاس بو یا علایم تحریکی است و مشکوک شدند، اطمینان حاصل کنند که مشکلی در کلاس نباشد. این آموزش ها بسیار اهمیت دارد و مدیران مدرسه از این مسیر می توانند آرامش به وجود آورده و در عین حال مسولان مدرسه از آن محیط حفاظت کنند.
وی اظهار داشت: در بررسی های ما شاید کمتر از ۱۰ درصد بچه ها کسانی هستند که واقعا با یک ماده محرک مواجه گشتند و این علائم را داشتند. در کنار این، تعداد بیشتری از بچه ها در همان مدارس، وقتی می بینند دوست شان علایم تحریکی پیدا کرده، دل درد دارد یا بی حال شده، بچه ها گرفتار اضطراب می شوند و ممکنست بدون این که مواجهه ای با عامل تحریکی واقعی داشته باشند، همین علایم را پیدا کنند. در اینجا خیلی مهمست که بتوانیم آرامش را برقرار نماییم. یک بچه وقتی ببیند که معلمش، کادر مدرسه و سایر دانش آموزان مضطربند، این اضطراب به او منتقل می شود. بدین سبب حتما اهتمام کنند که ضمن حفظ خونسردی با سرعت و دقت دستورالعمل هایی را که آموزش وپرورش برای مدارس ارسال کرده، اجرا کنند. به عنوان مثال با اهمیت ترین کار این است که وقتی این مواد تحریک کننده جایی است، از آن محل دور شوند. باید بچه ها را از کلاس یا هر محیطی که این مواد محرک وجود دارد، دور کنند. البته نیاز نیست که خیلی هول کنند تا خدایی نکرده بچه ها از پله بیفتند و لطمه ببینند، بلکه با خونسردی، اما با دقت و سرعت، بچه ها را از محیط دور کنند.
کریمی اظهار داشت: کار اشتباهی که به انجام می رسد، این است که بلافاصله در و پنجره ها را باز می کنند، اما وقتی بچه ها را از محیط دور کردند، اتفاقا باید در و پنجره ها بسته باشد تا عوامل بهداشت محیط و کسانی که می خواهند نمونه برداری کنند، بتوانند نمونه های خوب بگیرند و بتوانیم بهتر بررسی نماییم.
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: این مواد محرک، لزوما یک ماده هم نیست که اسمش را بگوییم و انواع مختلف دارند. عمدتاً هم مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه که برخی اعلام کردند، مواد دم دستی هستند که می توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط شروع کنند و نیاز نیست همه این بچه ها که برخی مضطربند و… به بیمارستان منتقل کنند. برای اینکه عوامل اضطرابی را تشدید می کند. همانجا تریاژ صورت گیرد و کسانی که علایم واقعی دارند، منتقل می شوند و کسانی که علایم اضطرابی است، با اطمینان بخشی در محل، مشکل شان رفع می شود.
کریمی با اعلان اینکه بنابراین طبق برآوردها کمتر از ۱۰ درصد از موارد علایم واقعی بودند و عمدتاً مربوط به بحث های اضطرابی است، اظهار داشت: از طرفی کسانی هستند که اصلا در محیط و مدرسه ای که مواد محرک وجود داشته، نبودند، اما وقتی اخبار را دیده و شنیده اند گرفتار اضطراب شدند. بطوریکه ممکنست در مدرسه هیچ چیز جدی نباشد، اما همان علایم برای بچه ها ایجاد شود. اینجا نقش رسانه ها مهمست که در عین آگاهی بخشی و آموزش نباید اضطراب ایجاد کنند. به خصوص در یکی دو روز اخیر خیلی از مواردی که تماس گرفته شده، وقتی اورژانس مراجعه نموده، بحث های اضطرابی بوده است.
کریمی اظهار داشت: از این مواد محرک نمونه هایی داریم و یکسری از تست ها مثبت شده، اما این تست ها نیاز به چک مجدد و قطعیت دارد و بر این اساس باید باردیگر برای لابراتوار مرجع ارسال شود و پس از تایید لابراتوار مرجع، تایید و بعد اعلام گردد که این اقدامات در حال انجام می باشد. از نظر اطلاعاتی و امنیتی هم که دارند کار می کنند که اگر عامدانه بوده و دست هایی است، بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: از نظر پزشکی این مواد محرک بطور معمول با آب شسته می شوند. بنابراین اگر بچه ای علایم را داشت، بهتر است شست وشو صورت گیرد، همین طور افرادی که نزدیک به عامل محرک باشند، ممکنست لباس هایشان الوده شود و باردیگر بر اثر تماس با لباس، همان علائم تشدید شود. بدین سبب لباس ها عوض شوند و شست و شو کنند و مایعات بنوشند. بطور معمول پس از چند ساعت علایم برطرف می شود و اگر نیاز به اقدامات بیشتر داشته باشند، در بیمارستان درمان به انجام می رسد. امیدواریم هرچه سریع تر این مشکل رفع گردد و بچه ها با آرامش مدرسه روند.
وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره ی نوع این مواد محرک، اظهار داشت: این مواد از دسته گازهای جنگی، اعصاب، تاول زا و خطرناک نیستند. یکسری مواد محرک داریم که یک ماده نیستند و چند ماده اند و در نمونه های ما هم اثبات شده که چند نوع ماده است که می توانند علایم تحریکی ایجاد کنند. باید نمونه های مثبت را باردیگر به لابراتوار مرجع بفرستیم و در صورت تایید قطعی، اعلام می نماییم. در عین حال خود گاز هم خیلی مهم نیست. برای اینکه رویکرد ما در برخورد با این گازها یکی است و شامل درمان های علامتی و شست شو است و اگر اختلالات اسید یا باز به ندرت به وجود آورده باشد، در بیمارستان ها درمان می شود. فقط بچه هایی که بیماری زمینه ای دارند، ممکنست علایمشان بیشتر شود، مراقبت کنند و داروهایشان همراه شان باشد. بطورمثال اگر آسم دارند، اسپری همراه خود داشته باشند و سریع از محیط دور شوند.
کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره ی برخی اظهارات در خصوص عوارض طولانی مدت احتمالی ناشی از این مواد، اظهار داشت: بطور معمول مواد محرک عوارض طولانی مدت ندارند و زودگذر بوده و به قصد ایجاد لطمه های پایدار استفاده نمی شوند. تا امروز هم عارضه ای به این صورت نداشتیم. در آینده هم باید بررسی های بیشتر شود. اما به نظر نمی رسد عارضه طولانی مدت داشته باشد. حداقل بررسی های ما تا حالا عمدتاً عوامل محرک زودگذر را نشان داده است.
وی در پاسخ با سوال دیگر ایسنا در خصوص ضرورت انجام آزمایشات از طرف خانواده ها، اظهار داشت: کسانی که علامت دار باشند در مراکز درمانی بررسی می شوند و اگر مشکوک به چیزی باشند، مرکز درمانی طبق دستورالعمل آزمایش های لازم را می گیرند اما این که بخواهند از روی اضطراب، چک آپ کنند، جایگاهی ندارد و نیاز نیست در آزمایشاتی هم که تا حالا انجام دادیم، عمدتاً بالای ۹۰ درصد همه چیز نرمال بوده و آن کمتر از ۱۰ درصد هم علایم آزمایشگاهی جدی برای بچه ها ایجاد نکرده و علایم گذرای بالینی شامل ضعف و تحریک تنفسی بوده است. ضعف از آنجا که این مواد حالت اکسیدان دارند و عوامل آنتی اکسیدان را کم می کنند، علائم ضعف و بی حالی و ضعف اندام تحتانی ایجاد می شود که این ها هم طبق بررسی هایی که تا امروز انجام شده، به نظر نمی رسد جدی و ماندگار باشد و گذرا بوده است.
وی اظهار داشت: در کشورهای دیگر هم شبیه این اتفاق افتاده که البته وسعتش متفاوت بوده است. تعدادی از این اتفاقا ناشی از اشتباه انسانی است. بطورمثال در لابراتوار مدرسه دقت نکرده و سبب شده بچه ها در معرض ماده محرک قرار گرفته اند. در عین حال نوع عمدی این اقدامات هم در کشورهای دیگر هم گزارش هایی هست، اما عمدتاً خطاهای ناخواسته بوده است.
وی درباره ی برخی اظهارات در خصوص بروز مسمومیت در یکی از ایستگاه های مترو نیز اظهار داشت: این مواد محرک در هر محیط سربسته ای می تواند اتفاق بیفتد. نباید برای مردم اضطراب ایجاد کرد. با اهمیت ترین موضوع این است که از محیطی که ماده محرک هست، دور شوند. درباره ی مترو هم تا حالا گزارشی در خصوص این که ماده جدی وجود داشته باشد، نیست. وقتی جو اضطراب وجود داشته باشد، هر کس در هر جایی امکان دارد، احساسی پیدا کند. باید هرچه زودتر آرامش روانی بازگردد و مردم بدانند که انقدر که فکر می کنند موضوعات خطرناک وجود ندارد. تا حالا گزارشی در خصوص این که مسمومیت جدی در مترو رخ داده باشد، ما نداریم.

منبع:

About Author