فست فود باز: به گزارش فست فود باز، خراسان رضوی برای خیلی از کودکان دوره بین کودکی و اوایل نوجوانی می تواند دوره دشواری باشد؛ این دوره انتقالی اغلب بعنوان «پیش از نوجوانی» شناخته می شود و می تواند زمان صدمه پذیری برای ایجاد مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی باشد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، خیلی از نوجوانان ما برای گذر از این زمان حین رشد به حمایت نیاز دارند. بهبود رفتار خواب یک فرد نوجوان می تواند یکی از ابزارهای انجام این کار باشد.

خواب کافی و با کیفیت برای سلامت روان و جسم همه افراد از نوزادی تا پیری خیلی مهم است. از طرفی تجربه مشکلات خواب مانند بی خوابی، کابوس های مکرر و مشکلات تنفسی در طول خواب با سلامت روانی ضعیف تر همراه می باشد.

ربکا کوپر، از دانشگاه ملبورن استرالیا، در این خصوص اظهار داشت: ما می خواستیم نقش دامنه وسیعی از مشکلات خواب را بر بهزیستی عاطفی و رفتاری پیش نوجوانی درک نماییم.

ما داده های تحقیق طولی روی بیشتر از ۱۰ هزار کودک و والدین یا مراقبان آنان را که کودکان ۹ تا ۱۱ ساله بودند و باردیگر ۲ سال بعد در سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی را ارزیابی می کرد، تحلیل و بررسی کردیم؛ از والدین و مراقبانشان در مورد الگوهای معمول خواب، مشکلات خواب و هرگونه تغییر در خواب و هم مشکلات عاطفی و رفتاری که فرزندشان تجربه می کردند، سوال شد.

در دوران پیش نوجوانی، افراد بر مبنای نوع و شدت مشکلات خوابی که تجربه می کردند، به گروههای خواب دسته بندی می شدند. بعنوان مثال از هر چهار نوجوان یک نفر سطوح بسیار پایینی از اختلال خواب را تجربه کرد؛ در حالیکه اکثریت (حدود ۲ نفر از هر پنج نوجوان در دوره پیش نوجوانی یا ۴۲ درصد) سطوح متوسطی از مجموعه ای از مشکلات را تجربه کردند.

گروه اقلیتی بخصوص در به خواب رفتن و خوابیدن در طول شب (حدود یک نفر از هفت یا ۱۶ درصد) یا به صورت کلی سطوح بالایی از مشکلات خواب (۱۷ درصد) را تجربه کردند.

این گروه ها در سطوح مشکلات عاطفی و رفتاری که تجربه می کنند، متفاوت هستند؛ آنانی که مشکلات شدیدتری در خواب داشتند، مشکلات عاطفی و رفتاری بیشتری را گزارش کردند. این مشکلات از کناره گیری و اضطراب تا موارد پرخاشگری و قانون شکنی را شامل می شود.

هنگامی که این نوجوانان ۲ سال بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند، تغییر قابل توجهی در شیوع مشکلات خواب به صورت کلی مشاهده شد. تعداد نوجوانانی که بخصوص در به خواب رفتن و خوابیدن مشکل داشتند، یک سوم نمونه را تشکیل می دادند و یک سوم سطح پایینی از مشکلات را تجربه کردند. در مقابل از هر پنج نفر یک نفر سطوح متوسطی از مشکلات مختلف (از ۴۲ درصد کاهش) را تجربه نمود.

برای بیشتر نوجوانان الگوی خواب در این دوره انتقال تغییری نکرده است. با این وجود اقلیتی از نوجوانان بهبود یا بدتر شدن خواب خویش را نشان دادند.

قابل توجه اینست که هر زمان نوجوانان افزایشی در مشکلات خواب خود تجربه کردند، تجربه افزایش مشکلات عاطفی و رفتاری را هم داشتند.

این تاثیر برای مشکلات عاطفی (مانند احساس اضطراب یا حالت افسردگی) بسیار قوی تر بود که اهمیت خواب خوب شبانه را برای سلامت عاطفی نوجوانان برجسته می کرد. هنگامی که مشکلات خواب نوجوانان بهتر شد، سلامت روان آنان هم بهبود یافت.

یافته های ما نشان داده است که درمان مشکلات خواب می تواند راهی مؤثر برای بهبود علایم سلامت روان در نوجوانان باشد و اهمیت خواب خوب را برای سلامت روانی آنان برجسته می کند و امکان دارد مزایای طولانی مدتی در دوران نوجوانی و پس از آن داشته باشد.

مطالعات از نوزادان تا سالمندان فواید خواب سالم را برای سلامت روانی و عاطفی نشان داده است و می تواند به محافظت در مقابل دامنه وسیعی از اختلالات روانی کمک نماید.

نتایج تحقیقات دیگر نشان داده است که خواب خوب از سلامت جسمانی، عملکرد مدرسه و شناخت حمایت می کند و می تواند رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مضر و رانندگی تحت تأثیر (دارو و الکل) را کم کند.

خواب خوب را هم میتوان الگوسازی کرد؛ نتایج مطالعات نشان می دهد در خانواده هایی که والدین خوب می خوابند، نوجوانان هم به احتمال زیاد خواب راحت شبانه دارند. بعنوان والدین یا مراقب راه های عملی برای پشتیبانی از الگوهای خواب نوجوانان وجود دارد که در ذیل به آن اشاره شده است:

۱. فعالیت بدنی منظم و قرار گرفتن در معرض نور روز می تواند به تنظیم ریتم شبانه روزی نوجوانان جوان کمک نماید.

۲. نوجوان خویش را تشویق کنید که پس از ظهرها و عصرها از کافئین پرهیز کند. کافئین می تواند زمان خواب آنان را به تاخیر بیاندازد و بیدار شدن در بامداد ها را دشوارتر کند.

۳. نوجوان خویش را به یک فعالیت آرام پیش از خواب ترغیب کنید. تلاش کنید صفحه نمایش ها را از اتاق خواب بردارید و فعالیتهای مبتنی بر صفحه نمایش را در شب به حداقل برسانید.

۴. برنامه خواب منظم به خواب رفتن و بیدار شدن هر روز در ساعت مشخصی را تشویق کنید.

۵. برای هر گونه مشکل خواب به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

یافته های ما نشان داده است که حصول اطمینان و پشتیبانی از عادات خواب خوب در سنین پیش از نوجوانی همچنان به نفع سلامت روان و جسم آنان خواهد بود، همانطور که آنان به نوجوانان و بزرگسالان جوان تبدیل می شوند.

بنابراین «خیر» گفتن به آن ۱۵ دقیقه اضافی پای تلفن یا «فقط پنج دقیقه دیگر» جلوی تلویزیون، ارزش دارد تا از این که جوانان شما خواب خوبی دارند، اطمینان حاصل کنید.

یافته های این تحقیق اخیرا در مجله JAMA Psychiatry انتشار یافته است.

منبع:

About Author