تجویز منطقی دارو یکی از اصلاحات ضروری برای ارتقای نظام سلامت

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، اظهار داشت: اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم، باید ۱۰ مورد را اصلاح نماییم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران که امروز چهارشنبه در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار نمود: یکی از شعارهای جدی دولت ها همواره پوشش همگانی سلامت است، جهت تأمین این امر از ادبیاتی با عنوان بهره وری نظام سلامت استفاده می شود که وقتی آنرا مورد ارزیابی قرار دهیم، یکی از جدی ترین چالش ها کارآمدی این نظام است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم، باید ۱۰ مورد را اصلاح نماییم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

پناهی بیان نمود: در سازمان غذا و دارو کمیته ای برای مصرف دارو وجود دارد که به اهمیت مصرف منطقی دارو تاکید می شود، حالا میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ قلم دارو است. در کشور ما مصرف بعضی از داروها هم مانند آنتی بیوتیک ها بالا است که باید به آن توجه گردد.

وی افزود: بحث مصرف غیرعلمی و غیرکاربردی کورتیکواستروئید از دیگر موارد است، همینطور بحث مرجعیت علمی مهم است؛ در این بحث تولید علم و فناوری اهمیت بالایی دارد، چونکه سرعت تولید علم در کشورهای منطقه بالاست. اقتصاد دانش نیان هم نکته بعدی در مرجعیت علمی است.

پناهی افزود: بحث ترجمان دانش هم در بحث مرجعیت علمی مهم می باشد، نیروی انسانی هم از دیگر موارد مهم به شمار می آید که باید قدردان نخبگان باشیم. حضور داروسازان در مراکز تحقیقاتی باید زیاد شود.

وی تصریح کرد: باید در تهدیدات حوزه سلامت به بار بیماری ها توجه گردد و برای این امر برنامه داشت.

پناهی با تکیه بر استفاده از علوم جدید اظهار نمود: باید به علوم جدید روی بیاوریم؛ ژن درمانی، هوش مصنوعی، مهندسی بافت و غیره، همچون موارد مهم هستند که باید آنها را مورد توجه قرار داد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: بهبود شاخص سلامت و کاهش هزینه های سلامت یکی از مأموریت های مهم داروسازان است، برای کاهش بار بیماری باید القائات را کم نماییم و سفارش مراقبت های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم.

About Author