گزارش کمیسیون بهداشت در مورد عملکرد دستگاه ها درباره دارو و تجهیزات پزشکی خاندوزی: اهتمام وزارت اقتصاد تسریع ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک است

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، وزیر اقتصاد تصریح کرد: وزارت اقتصاد تمام تلاش خویش را به کار گرفته تا ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرکات کشور تسریع شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، سید احسان خاندوزی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور بیان نمود: دغدغه تأمین دارو مسئله ای فراگیر است وزارت اقتصاد فقط در حوزه گمرک در این عرصه دخیل نیست بلکه در قسمت های مختلف نظیر خزانه داری نقاط خدمت مشترکی با وزارت بهداشت وجود دارد بخصوص در تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت و درمان یکی از نگرانی های نمایندگان سال قبل این بود که چرا در تخصیص این مبلغ به وزارت بهداشت تاخیر صورت می گیرد. با همکاری صورت گرفته ما دیگر در خزانه داری کل کشور منتظر تخصیص سازمان برنامه نیستیم و ماهانه یک درصد سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده به صورت خودکار پرداخت می شود.
ایشان در ادامه اظهار نمود: مجموعه رویه هایی در حوزه گمرک پیگیری شده تا در ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی تسریع شود یکی از موانع موجود ضرورت دریافت شناسه ارزی بانک مرکزی برای شرکتهای وارد کننده بود که ما با هماهنگی صورت گرفته اجازه دادیم تا ۹۰ درصد بدون ضرورت دریافت این شناسه کالا وارد کنند. در بحث حقوق گمرکی کالاهای اساسی دارو از چهار درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرد. جلسات مختلف و پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفت. ما در زمینه تسریع فرایند واردات دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی اگر از خود دستگاههای مجری پیگیرتر نباشیم منفعل تر نخواهیم بود.
خاندوزی افزود: ما از بهمن ماه سال قبل نگرانی خویش را طی نامه هایی به مجلس شورای اسلامی عرضه کردیم. تمام تلاشمان اینست که فرایند واردات دارو و تجهیزات پزشکی تسهیل شود. از ۲۵ خردادماه با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در مبادی گمرکی بالا رفته است.

منبع:

About Author