توصیه های تغذیه ای برای ایمنی بدن؛ مصرف مکمل ویتامین D را فراموش نکنید

ویتامین D را می توان از راه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل دریافت کرد.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، با عنایت به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جامعه، پیش از عرضه مگادوز یا دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل ۵۰۰۰۰ واحدی)، اجرای دستورالعمل های موجود مکمل یاری ویتامین D ضروریست و اندازه گیری سطح سرمی ویتامین D فقط در مواردی که پزشک تشخیص داده است باید صورت گیرد. ویتامین D بعنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش های گوناگونی در بدن می باشد همچون شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها همچون بیماری های تنفسی. کمبود ویتامین D در بروز بیماری های غیر واگیر، همچون سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری های خود ایمنی دیده شده است. همچون راهکارهای پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی ها در سیستم بهداشتی درمانی کشور: مکمل یاری، غنی سازی مواد غذایی و آموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه است. ویتامین D را می توان از سه منبع تولید در داخل بدن از راه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین Dو مصرف مکمل دریافت کرد. با عنایت به این که کمبود ویتامین D هم اکنون از مشکلات شایع در کشور به حساب می آید. به صورتی که شیوع کمبود ویتامین Dاز حدود ۲۴ درصد در کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه تا ۸۶ درصد در مادران آبستن متغیر است و این کمبود در شهرها بیشتر از مناطق روستایی در همه گروه های سنی دیده می شود. در مورد کودکان (۲ تا ۸ سال) ؛ هم اکنون برنامه کشوری برای مکمل یاری آنها در نظر گرفته نشده است. با عنایت به سفارش های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامینD، به مادران آموزش داده شود که هر ۲ ماه یکبار یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود بدهند. مکمل های تجویز شده از راه سیستم بهداشتی درمانی تأمین کننده بخشی از نیازها می باشد و مابقی باید از راه منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و …) و ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و …) تأمین شود. مصرف همزمان مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D قرار دارد. مکمل کلسیم همراه یا پس از غذا میل شود. برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در زنان باردار، لازم است مطابق با دستور عمل مکمل یاری روزانه مادران آبستن (۱۰۰۰ واحد روزانه) اقدام گردد. با عنایت به این که نوع تزریقی ویتامین D، زیست دسترسی خوبی ندارد بنابراین در سطح جلوگیری از کمبود این ویتامین، شکل تزریقی آن سفارش نمی گردد. مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری با ویروس کرونا (COVID -۱۹): هم اکنون سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه سفارش جدیدی در خصوص مصرف مکمل ویتامین D به منظور جلوگیری از بیماری های تنفسی و ویروس کرونا (COVID -۱۹) عرضه نکرده است. بنابراین برنامه مکمل یاری ویتامین D مطابق با دستورالعمل های موجود برای گروه های سنی مختلف باید اجرا شود و مواردی که با تشخیص پزشک گرفتار کمبود ویتامین D می باشند توسط پزشک معالج و با استفاده از پروتکل های درمانی انجام می شود.

منبع:

About Author

1 thought on “توصیه های تغذیه ای برای ایمنی بدن؛ مصرف مکمل ویتامین D را فراموش نکنید

  1. ممنون از مطلبی ک گذاشتین و همه جنبه ها رو بررسی کردین. اگه مکمل کلسیمی که تو ترکیباتش ویتامین دی داشته باشه مثل قرص کلسیم سیترات+د می تونه هم نیازمونو به کلسیم برطرف کنه هم ویتامین دی و ی قرصی هست به اسم سوپرابیون کلسیترا که به این شکل هست.

Comments are closed.