حریرچی: افزایش شهرهای نارنجی از ۱۸ به ۳۶ شهر زنگ خطر بزرگی است

به گزارش فست فود باز معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: شهرهای نارنجی پرخطر کشور در ۱۰ روز گذشته از ۱۸ به ۳۶ شهر افزوده شده است و شهرهای زرد هم از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش یافته و این برای ما زنگ خطر بزرگی است.
«ایرج حریرچی» پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اضافه کرد: آمارهای نشان داده است که تعداد شهرهای نارنجی ما ۳۵ درصد رشد داشته است و تعداد شهرهای آبی ما هم در کشور ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: تعداد شهرهای کم خطر آبی کشور۳۰۰ شهر بود، اما الان به ۲۳۴ شهر کاهش پیدا کرده است و این نشان داده است که شهرهای آبی ما ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
حریرچی با اشاره به اینکه الان رعایت پروتکل ها بهداشتی به حدود ۸۱ درصد رسیده است، اظهار داشت: گرچه شیوع بیماری کرونا در شیب ملایمی قرار گرفته است اما این وضعیت بسیار نگران کننده است.
به گفته وی، در ایام اخیر روند نزولی شیوع بیماری کرونا در کشور متوقف و به طرف صعود گام برداشته و در تهران با عنایت به افزایش تعداد مراجعات سرپایی و بستری روند صعودی پیدا کرده و الان ویروس به طرف جوانان تمایل پیدا کرده است.
معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: وضعیت تردد مردم هم نشان داده است که تردد مردم در سطح کشور نسبت به پیش از شیوع بیماری در کرونا فقط حدود ۴ درصد کمتر شده است و این قابل قبول نیست.
حریرچی از روند صعودی ویروس کرونا در کیش، قشم و هرمز خبرداد و اظهار داشت: این ۳ جزیره در وضعیت نارنجی قراردارد و سفر مردم در ایام اخیر به این ۳ جزیره بسیار افزایش یافته است.
وی از ممنوعیت تردد در ایام آخر هفته آینده اطلاع داد و اظهار داشت: طبق تصمیم ستاد کرونا تردد خودرو های غیربومی به ۳ استان مازندران، گیلان و گلستان در روز سه شنبه آینده به این استانها ممنوع می باشد و سفر به شهرهای زرد قشم، کیش، بندرعباس، اصفهان، شیراز و مشهد هم ممنوع خواهد بود.
معاون کل وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: از اواخر آبان ماه سالجاری روند نزولی ویروس کرونا در کشور آغاز شد، اما الان روند آن بر روی یک خط ثابت مانده است و این وضعیت ما را بسیار نگران کرده است که امکان دارد در آینده روند آن صعودی شود، چونکه ۴ هزار ویروس کرونا شناسایی شده است و امکان دارد شاهد جهش این ویروس ها باشیم.
** تابحال ۱.۵ درصد مردم جهان واکسن زده اند
حریرچی ضمن اشاره به وضعیت تولید واکسن در جهان اضافه کرد: با وجود تولید واکسن در خیلی از کشور های جهان هنوز هم نمی دانیم که تأثیر این واکسن ها ۶ ماه و یا یک سال است.
معاون کل وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آمار۱.۵ درصدی دریافت کنندگان واکسن کرونا در جهان اشاره نمود و اظهارکرد: هرچند که در جهان میزان شیوع بیماری کرونا ۳۰ درصد کاهش داشته است، ولی هنوز ۲ ماه سرد در کشور داریم و در ۲ ماه آینده خریدهای شب عید و مسافرت ها و بعد از آن ماه رجب و شعبان شرایط را برای ما سختر می کند.
حریرچی اضافه کرد: امروز در دنیا شاهد انحطاط اخلاقی بعضی از کشورهای ثروتمند در زمینه خرید واکسن کرونا هستیم و حتی اتحادیه اروپا صادرات واکسن کرونا از این قاره ممنوع کرده است.
معاون کل وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در حالیکه کشورهای ثروتمند تا یک ماه آینده واکسیناسیون خویش را کامل می کنند کشورهای متوسط تا ۲۰۲۱ و کشورهای فقیر در سال ۲۰۲۲ می توانند واکسیناسیون خویش را انجام دهند.
حریرچی تصریح کرد: بعضی از کشورهای همچون کانادا، امریکا، آلمان و استرالیا به ازای هر نفر جمعیت، ۴ تا ۱۱ واکسن خریده اند تا ازاین واکسن ها استفاده کنند، در غیر این صورت اگر استفاده نکردند آنرا با قیمت بالاتری در بازارهای جهانی بفروشند و این نشان از شکست اخلاقی در جهان است.
** تا چند هفته دیگر ۲ میلیون واکسن کرونا روسی وارد کشور می شود
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: مقرر است با ورود ۲ میلیون دور واکسن کرونا از روسیه این واکسن ها به یک میلیون نفر که قبلا اولیت بندی شده اند تزریق شود.
«سید حیدر محمدی» با اشاره به اینکه نخستین محموله واکسن روسی امروز وارد کشور شد، اضافه کرد: مقرر است تا چند هفته دیگر همه محموله ۲ میلیون واکسن روسی وارد کشور شود و این واکسن ها در دمای کمتر از ۲۰ درچه تست می شود.
وی با اشاره به اینکه ۱.۵ ماه پیش مستندات پیش بالینی و بالینی این واکسن روسی به کشور مان ارسال شد وئ همه فرآیندهای آن به صورت کامل بررسی شده است، اظهار داشت: در فاز سوم بالینی این واکسن به ۱۲ هزار و ۸۰۰ روئسی تزریق شده است و بسیار موفقیت آمیز بوده است.
رئیس انستیتو پاستور ایران در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: کوبا یکی از ایمن ترین واکسن های کرونا را در جهان تولید کرده و هر دو کشور ایران و کوبا وارد فاز بالینی این واکسن شده اند و چند هفته آینده پیش از سال جدید کارآزمایی این واکسن در کشور صورت خواهد گرفت.
«علیرضا بیگلری » اضافه کرد: واکسنی که ایران با مشارکت کوبایی ها در کشور تولید خواهد نمود یکی از پیشرفته ترین واکسن ها است و مردم عزیز کشورمان بهار سال آینده خبرهای خوبی در زمینه تولید واکسن کرونا خواهند داشت، چونکه دانشمندان ایرانی در این حوزه همانند مرزبانان در تلاش هستند و ملت ایران باید مشوق این دانشمندان ایرانی باشند.

منبع:

About Author