فست فود باز: ایرنا- بحران ویروس کرونا انگلیسی و خاصیت سرایت پذیری و مرگ و میر بالای آن در آستانه سال نو زنگ های هشدار مراقبت و تغییر در رفتارهای اجتماعی را به صدا درآورده است که باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از گسترش آن جلوگیری کرد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا اسفندماه از گذشته های دور تا حالا در بین ایرانیان و سایر فارسی زبانان و ملت های هم فرهنگ با ملت ایران حال و هوای خاصی ایجاد می کند، خانه تکانی، شستشوی خانه و فرش و گلیم، جنب و جوش برای خرید لباس و کفش نو شروع می شود و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حضور مردم در بازارها و خرید شیرینی و آجیل و تهیه و تدارک سفره هفت سین افزایش می یابد.
زوج های جوان به همراه کودکان خردسال شان بعد از فراغت از خانه تکانی و زیباسازی محیط زندگی خود به یاری پدر و مادر می روند و در خانه تکانی و شستشوی فرش و حیاط خانه کمک می کنند.
پدر بزرگ و مادر بزرگ در بین ولوله و بازی کودکان در تدارک سبزه های نوروزی و کاشت گل و گیاه در باغچه منزل روح و نشاط خاصی به جمع خانوادگی می بخشند.
با تحویل سال نو فرهنگ زیبای صله رحم و دید و بازدیدهای نوروزی شروع می شود و در هر کوچه و خیابان بوی گل و گیاه و رفت و آمد خانواده ها با لباس های نو و بازی کودکان و شلوغی سوپرمارکت های محله همراه با جنب و جوش کودکان و نوجوانانی که مشغول خرید با پولهای عیدی حال و هوای وصف ناپذیری پیدا می کنند.
ورود ناگهانی ویروس کرونا از اواخر سال قبل یک دفعه مردم را غافلگیر کرد، سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید را به تعطیلی کشاند و مردم را خانه نشین کرد.
این روزها حال و هوای نزدیک شدن به عید و سال جدید همانند سال قبل که با شوک کرونا همراه بود با نوع جهش یافته و ماندگارتر ویروس انگلیسی مردم را نگران کرده تعریف این ویروس را همه ما از رسانه ها زیاد شنیده ایم همان نوع مرگ باری که بگفته کارشناسان وقتی به خانه و محل کار و هرجایی وارد می شود میهمان که چه عرض کنم میزبانی می شود نامبارک که دست نوازش مرگ بارش را بر سر همه می کشد.
حالا ویروس کرونا انگلیسی که با آمار روز افزونش از خجالت کشورهای مختلف جهان در آمده امسال می خواهد که سین سلامتی سفرهایمان را به سکوت مرگ بکشاند و این یعنی نه فقط سال ۹۹ عید متفاوتی بود بلکه ۱۴۰۰ عید متفاوت تری خواهد بود.
در این گزارش با نظرات شهروندان و متخصصان علوم پزشکی و صاحبنظران علوم انسانی در مورد کرونا انگلیسی و شرایط عید امسال بیشتر آشنا شویم.

مردم از کرونا انگلیسی چه می گویند؟
سارا ایزدی دختر جوان دانشجو اظهار داشت: خطر کرونا بسیار جدی است خصوصاً اینکه این روزها نوع انگلیسی آن قربانیان زیاد می گیرد.
وی از ترسی که کرونا انگلیسی در دلش انداخته حرف زد و اضافه کرد: هر چند عید نزدیک است اما باید بین «عید و تفریحات» و «سلامتی مان» یکی را انتخاب نماییم.
میثم خسروی که در بازار موبایل فروشی به کسب وکار مشغولست اظهار داشت: من همیشه از ماسک استفاده می کنم حتی در مغازه ام علائمی برای فاصله گذاری اجتماعی چسبانده ام تا شلوغی مغازه موجب ایجاد بیماری برای مراجعان نشود.
از وی در مورد کرونا انگلیسی پرسیدم؛ لبخند تلخی زد و با اعلان اینکه نمی دانم اگر این ویروس خطرناک در جامعه گسترش پیدا کند چه بلایی بر سرمان می آورد اضافه کرد: در چنین شرایطی نه فقط سفر کردن به مصلحت نیست بلکه حتی باید از حضور در مکان های شلوغ پرهیز شود، امیدوارم مسافرت در عید انجام نشود چون همین سفرها سبب چرخش و گسترش ویروس کرونا انگلیسی می شود.
وقتی ازخسروی در مورد احتمال تعطیل شدن مجدد اصناف به دنبال شیوع ویروس کرونا انگلیسی پرسیدم اظهار داشت: فکر کردن به آن خیلی اذیتم می کند امیدوارم هموطنان عزیز بگونه ای در مقابل این ویروس عمل کنند که موجب سخت شدن شرایط اقتصادی نشود.
شیده نارویی پرستار بخش بیماران کرونائی در یکی از مراکز درمانی زاهدان که به قول خودش این ویروس او را چندین سال پیرتر کرده است، اظهار داشت: مردم باید مراقب باشند با ورود چند بیمار مبتلا به کرونا انگلیسی به سیستان و بلوچستان زنگ هشدار به صدا درآمده است.
به گفته این پرستار دلسوز ازدحام جمعیت و شلوغی بازارها در اسفند بسیار خطرناکست و می تواند عامل مهمی برای موج جدیدی از کرونا در روزهای نوروز باشد.
آرزو کریمی پزشک عمومی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطمئنا کرونا در روزهای نوروز ترسناک تر خواهد شد چون با نزدیک شدن به سال جدید افراد زیادی در بازارها مشغول خرید می شوند که اساسا در شیوع ویروس کرونا و نوع ویژه انگلیسی آن موثر خواهد بود.
وی افزود: امیدوارم هموطنان عزیز سفرهای نوروز امسال خودرا لغو کنند چون هیچ کجا امن نیست و کرونا انگلیسی به شدت می تواند رواج یابد.
عیسی قاسمی که نانوایی نسبتا شلوغی را اداره می کرد اظهار داشت: ما تمام اهتمام خودرا بکار می گیریم تا پروتکلهای بهداشتی در نانوایی رعایت شود هر چند در کنار تنور هوا گرم است و ماسک شرایط تنفس را سخت می کند اما اگر موجب بیماری هر کدام از مراجعه کنندگان شویم وجدانمان آسوده نخواهد بود.
این نانوا افزود: کرونا انگلیسی به سیستان و بلوچستان نیز رسیده به همین علت به تمامی مشتریان نانوایی سفارش اکید می شود که از ماسک استفاده کنند.
قاسمی افزود: وقتی شرایط اقتصادی اصناف مناسب نباشد مجبورند مغازه ها را باز نگه دارند، مردم باید هنگام حضور در بازار حتما از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند تا صدمه ای به خودشان و دیگران وارد نشود، خدا می داند در این شلوغی های بازارها آیا کسی حواسش به کرونا انگلیسی هست یا نه؟
یکی دیگر از شهروندان که خودرا یاسر خداوردی معلم بازنشسته معرفی نمود نیز اظهار داشت: دولت باید به شکل جدی در موضوع رفت و آمد و سفرهای عید ورود کند اگر در سال جدید سفرها ادامه داشته باشد به هیچ عنوان کرونا انگلیسی قابل کنترل نخواهد بود.
وی اضافه کرد: همه ما باید تا آمدن واکسن ویروس کرونا صبور باشیم و خدای ناکرده با بی احتیاطی موجب مرگ عزیزان خودمان و کادر درمان نشویم.
راهنمای گردشگری که خواست نامش درج نشود اظهار داشت: هر چند با آمدن کرونا شغل من از اولین مشاغلی بود که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت اما برای برون رفت از این شرایط حاضرم سختی اقتصادی را به جان بخرم اما شاهد آمار بیش از پیش مرگ هم وطنانم نباشم.
وی افزود: متاسفانه خیلی از تورهای گردشگری حتی در این زمان که کرونا انگلیسی شیوع پیدا کرده مسافران زیادی را به سفرها می برند و در بسیاری از موارد پروتکلهای بهداشتی رعایت نمی گردد که این مساله با آمدن عید شدت خواهد یافت.

هشدار مسوولان؛
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست استانی ستاد کرونا اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا در استان لازم است و نباید به آمدن واکسن اکتفا کرد.
محمدهادی مرعشی اضافه کرد: بر طبق ارزیابی های انجام شده ۶۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان پیشگیری های لازم در زمینه ویروس کرونا را انجام می دهند که این کافی نیست.
وی با اعلان اینکه اگر با موج جدید ویروس کرونا درگیر شویم عواقب بسیار سنگین و وحشتناک خواهد داشت اظهار داشت: تعطیلات نوروز در پیش است اما سلامت بسیار مهمتر و باید دراین زمینه به کمک نهادهای دست اندرکار اقدامات لازم را انجام دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت نمایند.
دکتر سیدمحمد هاشمی شهری بیان کرد: از آنجایی که کشف راه های انتقال ویروس کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس می باشد و سپس برمبنای یافته های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروری ست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت نمایند.
وی عادی انگاری را دومین خطر در برخورد با رویدادهای آینده برشمرد و اظهار داشت: مردم ما در یکسال اخیر سختی ها و مشکلات مختلفی را به خاطر انطباق سبک زندگی خود با دستورالعمل های بهداشتی متحمل شده اند و اعضای نظام بهداشت و درمان هم طبیعتا این دشواری ها را درک می کنند و تجربه کرده اند اما هنوز هم باید به مقاومت خود در مقابل این همه گیری ادامه دهیم تا خسارات کمتری داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ اظهار داشت: بعنوان یک اصل کلی و همگانی همه کارهای جمعی غیرضروری را باید به فرصت مناسب تری موکول کرد که مسافرت های تفریحی و دورهمی های خانوادگی همچون با اهمیت ترین این فعالیت هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا رعایت دقیق تر پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور پیدا نکردن در تجمعات و دورهمی ها است.
دکتر سید مهدی طباطبایی بیان کرد: این ویروس جهش یافته تمامی گروه های سنی را درگیر می کند و قدرت سرایت بالایی دارد و میزان مرگ و میر نیز در این ویروس بیشتر است.
وی رعایت قرنطینه خانگی برای افراد مبتلا و قرنطینه معکوس را بزرگترین کلید خروج از ویروس کرونا انگلیسی عنوان نمود و اضافه کرد: از مردم سیستان و بلوچستان درخواست می شود در صورتیکه در خانواده فردی علامت دار شد به نزدیکترین مرکز غربالگری بیماری کرونا مراجعه کنند.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم اینک شاهد جهش این ویروس و پیدایش گونه های مختلف آن نظیر کرونای انگلیسی در کشور هستیم که راه پیش گیری از این ویروس همانند دستورالعمل های قبلی بوده پس لازم است بر اجرای قانون شفا به مدلول شست و شوی مداوم دست ها، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از تردد غیر ضروری توسط مردم با حساسیت بیشتری تاکید شود.
دکتر افروزه کاظمی اشاره کرد: باتوجه به نزدیک شدن به مناسبت های مختلف نظیر چهارشنبه سوری و تعطیلات عید نوروز احیانا شاهد برگزاری دورهمی های خانوادگی و مسافرت های غیرضروری خواهیم بود که این امر خطر ایجاد موج های جدید را بیشتر خواهدنمود.
وی اضافه کرد: باید بدانیم رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی سبب افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خواهدشد و هرچه میزان واگیری ویروس بیشتر باشد احتمال جهش در آن افزایش می یابد بدین سبب از تمامی هم استانی های عزیز انتظار می رود با رعایت اصل« پیشگیری بهتر از درمان است» برای حفظ سلامتی خود و دیگران، نسبت به تداوم اجرای پروتکلهای بهداشتی اهتمام ورزند.

پس عید چکار کنیم؟
در این یک سالی که از ورود کرونا به کشور می گذرد و هم اینک که ویروس انگلیسی جولان می دهد این پرسش که برای برون رفت از شرایط طولانی مدت آن باید چکار کرد؟ همیشه پژوهشگران علوم رفتاری و انسانی را به پیدا کردن روش های نوین هدایت کرده است.
سپیده پیران پژوهشگر علوم اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اتفاقات عید و همراه شدن کرونا انگلیسی اشاره نمود و اظهار داشت: با شدت گرفتن کرونا انگلیسی مناسبات ایام عید باید تغییر کند و از روش های جایگزین برای این روزها استفاده گردد.
وی افزود: کتاب خواندن، تماشای انواع فیلم ها، دید و بازدیدهای اینترنتی، ورزش و کشف استعدادهای نوین از اقداماتی است که بجای مسافرت و دید و بازدیدها حضوری می توان در روزهای عید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انگلیسی انجام داد.
فاطمه رضاعلی فعال رسانه ای و پژوهشگر علوم ارتباطات نیز اظهار داشت: ویروس کرونا انگلیسی این روزها کشورهای زیادی را در جهان درگیر خود کرده و بر مسائل مختلفی تاثیر گذاشته که یکی از با اهمیت ترین آنها جنبه های مختلف ارتباطات فردی و اجتماعی است.
وی افزود: بهترین چاره برای رفع تقابل حفظ سلامت و در عین حال برقرای ارتباط برای رفع نیازها استفاده از شیوه های جایگزینی است که در این یک سال به خوبی استفاده شده است.
این فعال رسانه ای بیان کرد: بهره گیری بیش از قبل از قابلیت های فضای مجازی و رسانه های اشتراکی برای ایام عید بهترین گزینه برای سالم ماندن همراه با حفظ ارتباطات است.

تعریفی متفاوت از ساختارهای زندگی
بحران ویروس کرونا انگلیسی در همین دوران کوتاه ظهور خود ضمن تأثیرگذاری مستقیم بر افکار و اندیشه های انسانی توانسته قدرت خودرا برای ایجاد تحولاتی نوین در عرصه های علم، فناوری، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سایر شرایط زندگی بشری به رخ کشانده و اندیشمندان را به تفکری باردیگر واداشته است.
این ویروس همه را چه متفکران چه متخصصان علوم پزشکی و چه حتی مردم کوچه و بازار به این مسیر کشانده که چه عید باشد یا هر مناسبت و فعل اجتماعی دیگری باید متفاوت زندگی و رفتار نماییم تا خدای نکرده عزیزانمان را از دست ندهیم.

منبع:

About Author