وزیر بهداشت: ایران جزو ۶ کشور برتر در مقابله با کرونا است

به گزارش فست فود باز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران را جزو ۶ کشور برتر جهان در امر مقابله و مهار کرونا تخمین زد و در رابطه با مهار پیک هفتم کرونا اظهار داشت: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج مبتلا شدن و بستری روند نزولی قرار داریم و موج تلفات هم درحال فروکش کردن است.
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین اللهی شنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی در رابطه با عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: سال قبل در چنین روزی که دولت را تحویل گرفتیم در بالاترین اوج کرونا بودیم، روزانه ۵۰ هزار مراجعه، هشت هزار بیمار بدحال و مرگ ۷۰۰ نفر را شاهد بودیم، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که فداکاری بزرگی کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: نخستین و فوری ترین خواسته دولت سیزدهم مهار کرونا بود، در آن ایام مردم خانه نشین شده بودند، مدارس، دانشگاهها، بازار و کسب و کار تعطیل بود، شخص رئیس جمهور نخستین گام را در تهیه واکسن کرونا و واکسیناسیون برداشت و وزارت خانه های خارجه، راه، هلال احمر و مردم وارد عمل شدند.
عین اللهی افزود: در هفته اول شروع کار دولت، ۱۰ میلیون واکسن وارد و سپس سیل واکسن به کشور سرایز شد، نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر پای کار آمدند تا واکسن ها به سرعت تزریق شود تا رکورد واکسیناسیون را به نسبت جمعیت داشته باشیم. هشت میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن در هفته تزریق داشتیم که برابر با جمعیت کشورهای مجاور بوده است.
وی افزود: در ۸۰ روز اول شروع کار دولت، ۸۰ درصد واکسیناسیون را انجام دادیم. از آغاز آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار مرگ و میر داشتیم از آن به بعد تا به امروز ۱۱ هزار مرگ و میر داریم که ۱۳ برابر کمتر بوده که نشان دهنده موفقیت در امر واکسیناسیون است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور مشغول به کار هستند. ۵۰ میلیون ذخیره واکسن داریم که آماده صادرات است که مثلاً حالا مقداری از آنرا به ونزوئلا صادر کردیم.
به گفته وی، در یکسال اخیر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در ۷۹ مرکز افزوده شده و کارها به شکل زیربنایی انجام گرفته است.
عین اللهی اضافه کرد: برای هر نوع عامل خارجی(ویروس) تولید واکسن در کشور صورت می گیرد. ایران جزو ۶ کشور برتر مبارزه و کنترل کرونا است و در اجلاس ژنو اذعان کردند که ایران در امر واکسیناسیون موفق بوده و رشد اقتصادی خوبی داشته است.
وزیر بهداشت افزود: با پوشش وسیع واکسیناسیون میزان مسافرت و رجوع مردم رونق داشته است.
وی تصریح کرد: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج مبتلا شدن و بستری روند نزولی قرار داریم و موج مرگ و میر هم درحال فروکش کردن است. وضعیت بهداشتی و درمانی ایران در مقایسه با سایر کشورها وضعیتی مطلوب تر است.
عین اللهی با سفارش به تزریق دز یادآور به هموطنان تصریح کرد: وجود عوارض دز چهارم بیشتر شایعه سازی است، ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان در کمیته ی علمی مقابله با کرونا هستند و تمامی جوانب تزریق دز یادآور بررسی می شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تزریق دز یادآور مهم می باشد چون در فصل سرما تهویه کمتر است و مدارس و دانشگاه ها هم بازگشایی می شود.
به گفته وی، بیمه ها مطمئن ترین روشی هستند که سلامت مردم را در دنیا تضمین می کنند. بحث بیمه ها همیشه در همه دولت ها مطرح بوده، سال جاری نمایندگان مجلس ۶ هزار میلیارد تومان را بابت بیمه اختصاص دادند. بر مبنای استعلام وزارت رفاه، سه دهک پایین جامعه را بیمه کردیم و افرادی که اسامی آنها در سه دهک پایین نیستند در آزمون «وسع» شرکت نمایند و مجانی بیمه شوند.
۶ میلیون نفر بیمه مجانی شدند
عین اللهی تصریح کرد: ۶ میلیون نفر بیمه مجانی شدند و تا زمانی که بیمه ها مکانیزه نشوند اثربخشی نخواهند داشت بنابراین نسخه الکترونیک اجرایی شد و الان ۹۸ درصد نسخه ها الکترونیک شدند و خدمات به مردم عرضه می شود.
وزیر بهداشت افزود: از آنجاییکه بیماران خاص و مزمن مجبورند دارایی خویش را صرف دارو کنند، پنج هزار میلیارد تومان مجلس اختصاص داد و صندوق بیماران خاص در هیات دولت به تصویب رسید و داروها تقدیم آنها می شود.
وی عنوان کرد: سال جاری بر مبنای تصویب مجلس یک درصد ارزش افزوده در حوزه بهداشت و مناطق محروم هزینه می شود تا خدماتی که شایسته مردم است را انجام دهیم.
عین اللهی افزود: از آنجاییکه باید بی ضررترین داروها «او تی سی» باشند و زیر پوشش بیمه قرار گیرد تا از راه نسخه الکترونیک به مردم عرضه شود، طرح دارویار به اجرا در آمد.
وی افزود: در سازمان غذا و دارو، جوانان دانشمند و جهادی کار شبانه روزی انجام دادند، ۹۶۰۰ قلم دارو با کد و مبالغ مشخص را بررسی کردند، یارانه سلامت به داروهایی که افزایش قیمت داشتند تعلق گرفت و بسته هوشمند یارانه تی تک تدوین شد. ازاین رو داروها در داروخانه ها و بیمارستان ها از لحاظ قیمتی کنترل می شوند.
تخصیص ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی بیمه ها
عین اللهی اظهار داشت: هشت هزار میلیارد تومان بدهی مراکز درمانی از شرکتهای دارویی بوده که تأمین منابع شد، ۲۳ تیر ماه اجرای طرح دارویار اعلام شد، هیچ مبلغی به دارو اضافه نشده و اختلاف قیمت را بیمه ها پوشش می دهند.
وی تصریح کرد: چهار هزار میلیارد تومان به داروخانه ها دادیم و نگرانی در این حوزه وجود ندارد، باید همه انرژی خویش را در تولید دارو بگذاریم، باید خودکفا باشیم. دانشمندان گرانقدری داریم دانش روز را در این حوزه دارند که می توانیم دارو با تکنولوژی بالا تولید نماییم و کمبود دارویی هم از بین می رود.
عین اللهی افزود: سرمایه گذاری باید در تولید دارو سوق داده شود و سرمایه گذاران هم سود خوبی خواهند کرد، در شرایطی هستیم که باید در تولید دارو مشارکت نماییم، در طرح دارویار ۱۰۰ قلم کمبود دارویی به ۸۰ قلم دارو کاسته شده است.
وی اضافه کرد: تراکم مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور متفاوت است؛ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به مناطق محروم اختصاص یافته است، هزار بیمارستان، ۱۱۰ هزار تخت و ۵۰۰ هزار پرسنل داریم که کمبود بهره وری مشهود است، بهره وری مراکز دولتی باید بالا رود، سقف درآمد کارانه را در مناطق محروم برداشتیم و سبب می شود پزشکان بیشتر در بخش دولتی مشغول به کار باشند.
وزیر بهداشت افزود: میزان تعرفه خدمات را در بخش های دولتی و خصوصی به هم نزدیک کردیم، شبکه های بهداشتی تقویت شده، ۶۷ هزار نفر در رده های مختلف درمانی تبدیل وضعیت شدند، مجوز دو هزار بهورز هم داده شده از آنجاییکه بهورزان از نیروهای بومی هستند در شبکه ها و خانه های بهداشت به مردم خدمت می کنند. باید مورد توجه قرار گیرند.
عین اللهی تصریح کرد: چند نرخی بودن ارز اتفاق بدی در کشور بود و به دارو ارز ترجیحی تعلق می گرفت و برای داروهای وارداتی این امکان وجود داشت که قیمتها غیرواقعی باشد و قاچاق دارو هم وجود داشت.

وی اظهار داشت: در خیلی از کشورهای همسایه دارو قاچاق شده و در داروخانه های آنها عرضه می شد و این مورد گویای آن بود که علاوه بر ۸۰ میلیون جمعیت کشور، به مردم کشورهای منطقه به عبارت دیگر ۴۰۰ میلیون نفر دارو عرضه می کردیم.

عین اللهی افزود: در طرح دارویار اختلاف ارز ترجیحی و آزاد در اختیار بیمه ها قرار گرفت و عملیاتی شد.

وزیر بهداشت به اهمیت پرونده الکترونیک اشاره نمود و اضافه کرد: این طرح و برنامه پزشک خانواده باید با جدیت دنبال شود، در گذشته
۵۰۰ سامانه داشتیم که باید با وزارت خانه های دیگر متصل می شدند تا کارآیی لازم را داشته باشند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: جمعیت درحال پیر شدن است. ابتدای انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد بود، نیروی جوان و مولد برای توسعه کشور لازم است. حالا رشد جمعیت به یک رسیده و منفی می شود، وزارت بهداشت در سالهای گذشته مقصر بوده، این تفکر غلط وجود داشته که یک فرزند کافی است و در اختیار دادن وسایل جلوگیری از حاملگی رشد جمعیت را منفی کرده، ۶ تا ۷ سال بعنوان پنجره جمعیتی فرصت داریم که این مورد را باید حل نماییم.

وی اظهار داشت: حالا قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل دادیم و درمان ناباروری از وظایف وزارت بهداشت بوده چونکه سه و نیم میلیون نفر نابارور هستند. شبکه درمان ناباروری را ایجاد کردیم.

عین الهی به تعرفه خدمات پرستاری اشاره نمود و عنوان کرد: تعرفه پرستاری بعد از ۱۵ سال به تصویب رسید و آخر شهریور اجرایی می شود.

وی ضمن اشاره به ارتقای دیپلماسی سلامت اظهار داشت: دیپلماسی سلامت در ارتباطات بین المللی امری مهم می باشد و اواخر شهریور با پنج وزیر دیدار و گفت و گو خواهیم داشت.

منبع:

About Author