آیا پزشکان از پرداخت مالیات فرار می کنند؟ کارتخوان خراب است

به گزارش فست فود باز، ساعت ۱۵ از مطب یکی از پزشکان فوق تخصص کودکان برای فرزندم نوبت داشتم، زمانی که نوبت ما شد، پشت میز منشی حاضر شدم؛ دستگاه کارتخوانی ندیدم اما روی میزش یک شماره حساب با نام خود دکتر با خودکار روی یک برگه نوشته شده بود که منشی پرداخت ویزیت را به این شماره پیشنهاد کرد.
گروه جامعه ایرنا – وقتی که منشی اظهار داشت که پول را به این حساب واریز کنید، یکی از همراهان در مطب با صدای بلند گفت «مگه دستگاه کارتخوان ندارید که درخواست انتقال پول به حساب آقای دکتر را دارید؟» منشی بلافاصله جواب داد که دستگاه خراب شده و در دست تعمیر است.
البته این پزشک تا حدودی انصاف داشت و مبلغی که برای ویزیت از بیماران درخواست می کرد به حساب خود پزشک واریز می شد؛ در حالیکه برخی دیگر از پزشکان برای دریافت وجه بابت ویزیت، شماره حساب منشی یا افراد دیگری را به بیماران اعلام می کنند.
این شگرد در خیلی از مطب های پزشکان جهت استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان وجود دارد چونکه به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی خیلی از اصناف، مشاغل مختلف و حتی مشاغل پزشکی برای فرار از مالیات از نصب کارتخوان و استفاده از این دستگاه برای ویزیت بیماران خود استفاده نمی کنند که این مورد غیرقانونی می باشد.
تاریخچه قانون نصب کارتخوان در مطب پزشکان
به باعث بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلف شدند در چهارچوب آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از آغاز سال ۱۳۹۸ اقدام نمایند.

بر این اساس، همه صاحبان حرف و مشاغل مورد اشاره مکلف بودند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https: //tax.gov.ir رجوع و اقدام به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود می کردند.
همچنین برپایه اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، پزشکان مطابق قانون مکلف به استفاده از دستگاههای پرداخت هستند، در غیر این صورت، موارد تخلف توسط بازرسان مربوطه شناسایی و به پرونده های مالیاتی پزشکان الصاق می شود و در زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی، موارد تخلف هم مدنظر قرار می گیرد.
البته بعد از ابلاغ این قانون، آمارهای متفاوتی از نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان وجود دارد، بعضی از نصب این دستگاه در ۱۰۰ درصد مطب های پزشکان خبر دادند اما در واقع این مورد را نمی توان به صورت کامل و نهایی شده دید چونکه اغلب پزشکان دستگاه کارتخوان خویش را در زمان رجوع بیماران یا در دست تعمیر یا خراب شده اعلام می کنند.
این مبحث به حدی در اصناف و مشاغل پزشکی دیده شده که سازمان امور مالیاتی هم نسبت به این مورد واکنش هایی نشان داده و پزشکان را مطابق قانون مکلف به استفاده از دستگاههای پرداخت کرده است.

امتناع پزشکان از دستگاه پرداخت الکترونیک
داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم در رابطه با فرار مالیاتی برخی پزشکان و امتناع آنها در استفاده از دستگاههای پرداخت الکترونیک اظهار داشت: پارسال با عنایت به ظرفیت های قانونی پیشبینی شده، همکاری پزشکان با نظام مالیاتی به صورت قابل توجهی افزوده شد و مالیات ۱۰ درصد علی الحسابی که بیمارستان ها و مراکز درمانی باید از پرداخت به پزشکان کسر و به حساب خزانه واریز کنند، باعث شد رشد قابل توجهی در وصول مالیات از پزشکان داشته باشیم.
وی به نقش موثر مشارکت شهروندان در پیشگیری از فرار مالیاتی افراد اشاره نمود و اظهار داشت: بخشی از اطلاعات فرار مالیاتی افراد از راه ارتباطات مردمی و آنچه که بعنوان «سوت زنی» زمینه آن فراهم شده به اطلاع این سازمان می رسد و تخلفات افرادی که از دستگاههای خودپرداز استفاده نکرده و از قانون پیروی نمی کنند، در اسرع وقت مورد پیگیری و رسیدگی قرار می گیرد.
امتناع پزشکان از این قوانین به حدی بوده است که سازمان امور مالیاتی همینطور پیام کوتاه اخطار برای پزشکان که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند، ارسال کرده است.
براساس اعلام محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، حدود ۳۳۵ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند و بیشتر از ۱۶ هزار مطب در کشور وجود دارد و ۹۹ درصد پزشکان کارتخوان در مطب ها دارند.
ارسال پیام کوتاه اخطار برای پزشکان
وحید عزیزی مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: از ابتدای سال جاری حدود ۹ هزار گزارش اطلاعاتی در سامانه سوت زنی (گزارش فرار مالیاتی) ثبت شده که بخش بزرگی از آن در ارتباط با فرار مالیاتی به علت عدم استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) است.
وی با تکیه بر این که کتمان درآمد، جرم تلقی شده و مجازات کیفری به دنبال دارد، عنوان کرد: در رابطه با کسانی که مرتکب فرارهای مالیاتی کلان می شوند، علاوه بر وصول مالیات و جرایم، پرونده قضایی تشکیل می دهیم.
عزیزی افزود: برای پزشکان و دندانپزشکانی که مردم برای آنها گزارش فرار مالیاتی ثبت کرده اند، پیامک اخطار ارسال شده است و همه پزشکان و دندانپزشکان مطابق قانون مکلف به استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) هستند.
مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور اظهارداشت داشت: سازمان امور مالیاتی در صورت لزوم، همه حساب های متعلق به پزشکان و دندانپزشکان را بررسی می کند و فقط این گونه نیست که حساب های متصل به پوز بررسی شود. بر این اساس، مبالغ کارت به کارت و واریز به حساب های دیگر مودیان هم مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
عزیزی خاطرنشان کرد: از حدود ۹ هزار گزارش ثبت شده که در سامانه سوت زنی، حدود سه هزار گزارش در ارتباط با فرار مالیاتی پزشکان و دندانپزشکان بوده است و از این تعداد، برای نیمی از آنها علاوه بر پیامک هشدار، درخواست درج در پرونده مالیاتی و بررسی های بیشتر برای ادارات ارسال شده است.

نظر سازمان نظام پزشکی چیست؟
علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در رابطه با این مورد که بعضی از پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا عنوان کرد: نصب دستگاه کارتخوان بعنوان یک تکلیف برای همه پزشکان است تا از این طریق بیماران در هنگام رفتن به مطب پزشکان با روش آسان تری ویزیت خود به پزشکان را پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه هرکسی و حتی پزشکان است که نه بخاطر قانون بلکه به علت این که حق و حقوق بیمار را حفظ کند امکانات رفاهی را برای افرادی همچون بیماران فراهم نمایند.
استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان تخلف است
سالاریان افزود: اگر پزشکی هم تخلفی در این ارتباط و استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان برای دریافت ویزیت از افراد رجوع کننده یا بیماران داشته باشد، قطعا با آنها برخورد می شود.
تخلفات پزشکان در این ارتباط از نظر انتظامی و قانونی هم مورد پیگیری است
وی با اشاره به اینکه تخلفات پزشکان در این ارتباط از نظر انتظامی و قانونی هم مورد پیگیری است، اضافه کرد: این مورد که با پزشکان متخلف در این حوزه برخورد می شود، مشخص است.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: البته استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارتخوان فقط برای این جامعه و گروه پزشکی نیست و معتقدیم که علاوه بر بعضی از اعضای جامعه پزشکی، بازاریان و اصناف مختلف هم تلاش می کنند از کارتخوان استفاده نکنند و در واقع حالا این مورد بسیار فراگیرتر شده است.
همه مطب ها موظف به نصب دستگاه کارتخوان فعال هستند
محمدرضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هم در اینباره به خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهار داشت: در مورد دستگاه کارتخوان قانون می گوید که همه مطب ها حداقل باید یک دستگاه فعال کارتخوان برای رفاه حال بیماران رجوع کننده داشته باشند.
وی عنوان کرد: این اقدام آنها سبب می شود تا مردم بتوانند از آن دستگاه برای پرداخت ویزیت خود استفاده نمایند و انتظار ما از همه پزشکان در مطب ها اینست که این دستگاه را به صورت فعال داشته باشند.

برخورد انتظامی با پزشکان متخلف
خردمند افزود: اگر موردی از تخلف پزشکان در استفاده نکردن از دستگاه پرداخت الکترونیک وجود دارد، مردم حتما به سازمان نظام پزشکی گزارش دهند تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به برخورد و پیگیری اقدام گردد.
در دو تا سه ماه گذشته گزارش جدیدی در رابطه با عدم استفاده پزشکان در مطب ها از دستگاه کارتخوان به وسیله شاکی خصوصی یا دولتی دریافت نکرده ایم
به گفته وی، در دو تا سه ماه گذشته گزارش جدیدی در رابطه با عدم استفاده پزشکان در مطب ها از دستگاه کارتخوان به وسیله شاکی خصوصی یا دولتی دریافت نکرده ایم.
وی تصریح کرد: در صورتی که از سوی شاکیان خصوصی یا دولتی یا خود مردم شکایتی در خصوص تخلف پزشکان به سازمان نظام پزشکی گزارش شود، به صورت یقین برخورد انتظامی خواهد شد ولی خوشبختانه در چند ماه گذشته هیچ گزارشی به این سازمان داده نشده است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی معتقد است: همه پزشکان باید از دستگاه پرداخت الکترونیک برای دریافت ویزیت خود استفاده نمایند و اگر احیانا ساعت خاصی یا به علتی این دستگاه قطع شود، غیرقابل اجتناب است.
وی افزود: در صورت دریافت گزارش مردمی در خصوص تخلفات به این سازمان، باید از راه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان امور مالیاتی کشور یا شاکی خصوصی اقدامات لازم صورت گیرد.
رأی بازدارنده و مجازات انتظامی در انتظار متخلفان
وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه پزشکی دستگاه کارتخوان داشته باشد اما مردم را مجبور به کارت به کارت یا پول نقد کند، حتما از نظر انتظامی رای بازدارنده و مجازات انتظامی برای وی در نظر گرفته می شود.
خردمند با تکیه بر این مورد که در ماه های اخیر شکایتی به سازمان نظام پزشکی نرسیده است، عنوان کرد: پزشکان باید حتما برای رفاه حال بیماران از این مورد تبعیت کنند و برای دریافت ویزیت از دستگاه پرداخت الکترونیک استفاده نمایند.
پزشکان قصد فرار از مالیات ندارند
وی در رابطه با علت این که برخی پزشکان از دستگاه پرداخت الکترونیک استفاده نمی کنند و گفته می شود برای فرار از مالیات است این گونه توضیح داد و اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی چنین برداشتی ندارد و معتقدیم پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان در مطب های شخصی خود فرار نمی کنند.
خردمند خاطرنشان کرد: این مبحث برای همگان روشن است که پزشکان بعنوان گروهی از جامعه هستند که شفافیت کامل برای پرداخت مالیات دارند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: برداشت و آمارها نشان داده است که به هیچ عنوان پزشکان قصد فرار از پرداخت مالیات را ندارند و در واقع یکی از بهترین و خوش حساب ترین افراد در جهت پرداخت بموقع مالیات به شمار می روند.

پزشکان درآمد شفاف دارند
وی با اشاره به اینکه چون پزشکان درآمد شفاف و مشخصی دارند امکان فرار مالیاتی را ندارند، اظهارداشت: تعداد بیماران رجوع کننده و اعمال جراحی پزشکان مشخص و غیرقابل کتمان است.
در صورتی که مردم تخلفی از پزشکان در خصوص استفاده نکردن از کارتخوان در مطب را مشاهده نمودند، می توانند برای ثبت شکایت از راه سایت سازمان نظام پزشکی در بخش ارتباط با ما شکایت خویش را ثبت کنند و سازمان هم نسبت به پیگیری مبحث اقدام خواهد کرد
به هر حال این مورد بسیار دارای اهمیت است که حالا مهم ترین مسئله در این حوزه حفظ حق و حقوق شهروندان در هنگام رفتن به مطب پزشکان است و باید پزشکان هم به قوانین احترام گذاشته و برای رعایت حال بیماران حتما نسبت به دریافت ویزیت خود از راه دستگاههای پرداخت الکترونیک اقدام نمایند.
براساس آمار موجود تا قبل از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک در کشور فعالیت داشت اما جمعیت پزشکان ما حالا ۱۲ برابر شده و سرانه پزشک به جمعیت بیشتر از ۵.۵ برابر است، همینطور تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران شامل ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزاردانشجوی تخصصی و فوق تخصصی است.

منبع:

About Author